Puutarhan iloiset kasvot
Lahtelaiselle Kaijansinkon Puutarhalle on hakeutunut töihin hyvien tyyppien joukkue. Kukkien myynti ja asiakaspalvelu ovat innostavaa vastapainoa päivätyölle ja opiskelulle.
Kaijansinkon Puutarhan hyvät tyypit valmiina asiakaspalveluun: ylärivissä Emmi Marttila, Paula Holmström, Hanna Mikkola,
Kaisa Pethman, Mirka Lehtinen ja Sonja Dahl sekä alarivissä Johanna Salonen ja Heidi Rämö.
Teksti ja kuvat: Marianna Soini
Iloisesti puliseva kahdeksan naisen joukko asettuu Kaijansinkon Puutarhan taukohuoneen pöydän ympärille. Liedellä kattilassa porisee lohikeitto, jota jokainen kauhoo lautaselleen ja käy syömään.
– Meillä on täällä ruokarinki, tuomme siis vuorotellen lounaan koko porukalle. Puutarhatöissä jaksamiselle on tärkeää, että jokainen ehtii syödä kunnolla, naiset selittävät.
Samantien käy selväksi, että tähän juttuun on mahdotonta saada nimiä sitaattien perään. Puhe soljuu taukoamatta, yhden aloittaessa lauseen toinen jo jatkaa sitä – ja välillä nauretaan. Nämä naiset selvästi viihtyvät yhdessä. Puheen tyylistä ja sanavalinnoista päätellen on helppo uskoa, että jokaisella on toinen työ, joka monesti liittyy hoiva- tai opetusalaan. On fysioterapeutti, kosmetologi, lähihoitaja ja sairaanhoitaja sekä opettajia, jotka palaavat Kaijansinkolle joka kevät kuin muuttolinnut. Moni on ollut tarhalla töissä jo kymmenen vuotta tai ylikin.
– Tämä työ on kivaa vastapainoa päivätyölle. Kiirekin on täällä aivan erilaista. Vaikka tulisi toisesta työstään stressaantuneena tänne, täältä lähtee aina virkistyneenä. Samaa sanovat muuten asiakkaatkin.
– Usein käy niin, ettei oikein malttaisi lähteä kotiin, vaikka työt on siltä päivältä tehty. Jää vaan fiilistelemään tänne, ja yhtäkkiä on tunti kulunut.
– Jopa ulkomaille muuttaneet entiset työntekijät haikailevat keväisin, miten kivaa täällä on ollut. Halu kuulua tähän porukkaan on niin kova.
Äitienpäivä-aiheisen Instagram-kisan voittajapariskunta saapui noutamaan palkintona ollutta vapaavalintaista amppelia.
Työporukka aloittaa maalis–huhtikuulla ja jatkaa juhannukseen tai vähän sen yli. Viljely on alkanut viikolla kahdeksan, ja viimeiset tuotteet myydään heinäkuun puolivälissä.
Kauden päättyessä kaikista tuntuu haikealta, vaikka jokainen tietää, ettei samaa tahtia jaksaisikaan pidempään. Eroahdistusta lievittävät myös Sari ja Marko Kaijansinkon järjestämät kesäkauden päättäjäiset, joiden ohjelma on aina yllätys työntekijöille.
– Olemme olleet esimerkiksi sisävesiristeilyllä, suppailemassa, teatterissa ja kuumailmapallolennolla.
Moni on aloittanut puutarhauransa nuorena, jopa 16-vuotiaana, ja viihtynyt vuosien ajan. Tänä keväänä parvessa on uusi tulokas, agronomiksi opiskeleva Kaisa Pethman. Hän tarjoaa herkullista juustokakkua jälkiruuaksi. Onpas täällä tarjoilut!
– No, meillä on sellainen tapa, että jos kaataa kukkien kuljetuskärryt, tarjoaa kakun.
– Mutta ei ketään siitä ilkuta, kuten ei muistakaan virheistä, joita toki joskus sattuu. Yleensä muita vain naurattaa, ja tapauksesta riittää vitsailua pitkäksi aikaa.
Näitä sisäpiirijuttuja onkin ehtinyt kertyä. Taukotilan seinät ja pöytäpinta ovat täynnä kirjoituksia ja piirustuksia, jotka kertovat edellisten kausien sattumuksista. Jokaisen kesän jutut kirjataan myös päiväkirjaan.
Omistajapariskunta istahtaa hetkeksi pöytään. Marko Kaijansinkko kertoo, ettei puutarhalle oikeastaan enää haeta työntekijöitä, vaan oikeanlaiset ihmiset hakeutuvat töihin. Yleensä uusia ihmisiä tulee joukkoon nykyisten työntekijöiden kautta ja puskaradion välityksellä.
– Tämä joukkue vaan paranee vuosi vuodelta. Emme tarvitse töihin puutarhureita, vaan iloisia ja hyviä tyyppejä, jotka ovat yrityksen kasvot, hän painottaa.
Ilokseen hän on huomannut, että tekemisen meininki ja keskinäinen kisaaminen tarttuvat työntekijästä toiseen – jopa niin, että välillä pitää vähän toppuutellakin. Tämän vahvistavat myös työntekijät.
– Jos joku ihmettelee kiireessä otettuja juoksuaskeleitamme, sanomme aina, että emme me juokse, vaan lennämme.
– Saatamme kellottaa vaikkapa pelargonin harventamista, ja tänä vuonna tulos oli selvästi parempi kuin viime vuonna.
– Kahvilan myyntiennätykseen pyritään joka vuosi.
– Kehittämiskeskusteluja pidetään spontaanisti työn lomassa ja tauoilla.
Asiakkaat ovat yleensä iloisia ja onnellisia päästessään valikoimaan kukkiaan puutarhan kasvihuoneista. Moni kertoo tulevansa stressaantuneena, mutta mieli paranee kauniissa ympäristössä. Myös työntekijöiden hyvä fiilis välittyy asiakkaille.
– Asiakkaatkin näkevät, että meillä on kivaa.
– Toimimme yhdessä luontevasti ja itseohjautuvasti. Jokainen tietää, mitä pitää tehdä, vaikka kukaan ei siitä sanoisi.
– Homma jatkuu keväällä siitä mihin se edellisvuonna jäi.
Kahvila oli valmiina asiakkaita varten äitienpäiväviikon viileydessä.
Puutarhalla on huomattu sukupolvenvaihdos asiakaskunnassa: entistä enemmän on kolmekymppisiä pariskuntia, jotka ostavat esimerkiksi chilien ja yrttien taimia. Vuosia, jopa vuosikymmeniä käyneet vakituiset asiakkaat osaavat tehdä kierroksensa omin päin, mutta saattavat toisaalta pysäyttää tutun myyjän kaupungilla kysyäkseen kuulumisia.
Kahvila perustettiin asiakkaiden toiveesta. Kahvittelu viihtyisässä tilassa kasvihuoneiden keskellä tarjoaa heille levähdyshetken ja kuuluu luontevasti kukkaretken ohjelmaan.
– Asiakkaiden kanssa ei ole oikeastaan koskaan ongelmia, paitsi positiivisia, jos kaikki ostokset eivät mahdu autoon.
Puutarhan työntekijät eivät muista ainuttakaan keskinäistä konfliktia vuosien varrelta.
– Meillä ei ole kuppikuntia. Jokainen saa olla oma itsensä. Ei tarvitse varoa sanojaan, vaan kaikesta voi sanoa suoraan. Ja kirjoittaa seiniin!
– Työ puutarhalla näiden ystävien kanssa tuo paljon hyvää henkilökohtaiseen elämään.
40-vuotiasta Kaijansinkon puutarhaa juhlistettiin viime viikonloppuna asiakkaille tarjotuilla kakkukahveilla. Viime vuosina yrityksen kehitys on ollut nopeaa ja nousujohteista. Torikaupan lopettaminen viisi vuotta sitten ja myymälöiden perustaminen Citymarketien yhteyteen on tehostanut työn tekemistä ja lisännyt myyntiä. Kolmena viime vuotena myynti on kasvanut aina kymmenellä prosentilla.
Keväällä yritys markkinoi kolmen viikon ajan paikallisradiossa ja televisiossa. Puutarha ei mainosta hintojaan eikä edes tuotteitaan, vaan fiilistä ja elämystä, jonka asiakas saa ostoksille tullessaan. Sosiaalisen median kausi on paljon tätä pidempi, mutta aivan ympärivuotista somettaminen ei ole.
Yrityksen kehittäminen ja hyvä palaute asiakkailta innostavat myös sen työntekijöitä.
– Puutarha on nykyään hyvä brändi.
– On mahtavaa nähdä yrityksen kasvua ja kehitystä. On itsellekin merkityksellistä, että firmalla menee hyvin.
Kaijansinkon Puutarha Oy
• Perustettu 1977
• Omistaja Marko Kaijansinkko
• Ryhmäkasviviljelmä, jonka päätoimipaikka kauppapuutarhalla Lahden Mäkelässä, lisäksi kaksi myyntipistettä K-Citymarketien yhteydessä Lahdessa ja Heinolassa
• Kaikki tuotteet myydään vähittäin
• Kasvihuonepinta-ala 6 380 m2
• Henkilöstöä puutarhalla omistajien lisäksi 15, yhteensä 18
• Lähes 300 eri tuotetta, 114 eri kasvilajia
• Tuotanto noin 150 000 ruukkua kukkia, 20 000 ruukkua mausteyrttejä ja hyötykasveja, 11 500 amppelia
• Liikevaihto noin 500 000 euroa