Urban Green on viherkasvikauppa

Urban Greenin kaksi Helsingissä sijaitsevaa kasvikauppaa keskittyy viherkasveihin. Kaupankäynti viherkasvien parissa on esimerkiksi valikoiman miettimistä, asiakkaiden kasvien kunnostamista ja himoharrastajilta oppimista.

Palmufaniksi tunnustautuva Urban Green -yrityksen Kitta Ahlroos Tukkutorin Lidlin läheisyydessä sijaitsevassa kasvikaupassaan. Toinen Ahlroosin suosikkikasviryhmä ovat sitrukset.

Viherkasvit eivät valikoituneet Kitta Ahlroosin myyntituotteiksi ihan puhtaasta intohimosta.

– Olin työskennellyt hankintapuolella tukussa, enkä halunnut enää häslätä kaikkien tuotteiden kanssa. En halunnut tehdä puutarhurin ulkotöitäkään, mutta halusin silti myydä jotain. Hyppäsin viherkasvien suuntaan, sillä se tuntui matalan kynnyksen riskiltä.

Näin siltikin, että kyseessä on kapea tuotealue ja kaupankäynti on kausiluontoista.

– Noin puolet vuodesta kasveja ei juuri osteta, koska ihmiset pelkäävät tappavansa kasvit pimeänä vuodenaikana. Verkkokaupastakaan ei keskitalvella postiteta kasveja paleltumisriskin vuoksi, Ahlroos sanoo.

Tilantarve kasvoi

Ahlroosilla oli viherkasveihin painottuva pop up -kauppa Turussa keväällä ja kesällä 2018. Ystävä vinkkasi Kalasatamaan avautuneesta uudesta Redin kauppakeskuksesta, josta löytyi toisella yrittämällä kasvien­ myyntiin sopiva tila. Urban Green avautui syksyllä 2018.

Redissä myynnissä on myös leikkokukkia. Niille ja viherkasveille vajaan 50 neliön tila oli ahdas, joten Ahlroos alkoi etsiä toista liiketilaa.

Markkinointi ja valikoima teettävät töitä

– Etsin pitkään uutta tilaa. Halusin paikan, johon pääsee autolla hyvin viereen hakemaan isoja viherkasveja. Iso tila kauppakeskuksessa on kuitenkin liian kallis pienelle toimijalle.

Tukkutorin välittömässä läheisyydessä, 600 metrin päässä Redin myymälästä, avautui viime koronakeväänä Urban Greenin toinen, Plant Shop -nimellä kulkeva kasvikauppa.

– On minulle järkevää, että ei tarvitse ajaa toiselle puolelle pääkaupunkiseutua. En silti ole ihan varma, onko sijainti näin lähellä Redin liikettä järkevä, Ahlroos pohtii.

Haaste on liikkeen tekeminen tunnetuksi.

–  Moni luulee, että liike on Tukkutorin alueen sisällä. Moni tietää, että Tukkutorilta ei myydä kuluttajille, ja usein ovelta kysytäänkin, saako tänne tulla ostoksille kuka vaan. Kauppakeskuksessa on luontaisesti asiakasvirtaa toisin kuin täällä.

Vaikka 200 neliön tilaan mahtuukin kasveja enemmän kuin Rediin, viherkasvien valinta ei ole yksinkertaista.

– Kasvien saaminen ei ole vaikeaa, vaan niiden oikeiden löytäminen. Minulla on vahvat mielipiteet ja saatan pitää jostakin kasvista, mutta asiakkaalle koko tai lajike ei välttämättä ole mieleinen.

Kasviharrastajia vai uuden asunnon asukkaita?

Myynnissä on monenmoisia lajeja ja lajikkeita. Ahlroos kuvailee, että he eivät myy kovin paljon harvinaisuuksia, mutta erikoisuuksia kylläkin.

– Nyt vasta myös tukuissa alkaa näkyä enemmän harvinaisuuksia ja kalliita kasveja, joita on ilahduttavasti tullut kaupalliseen viljelyyn. Rönsyilen helposti ostoissa, mutta fakta on, että siroliuska-aralia ja muorinkukat myyvät aina, Ahlroos virnistää.

Hieman ehkä yllättäen Ahlroos sanoo, etteivät kasviharrastajat ole Urban Greenin suurin asiakasryhmä.

– Viherkasviharrastajat on helppo tavoittaa sähköisellä markkinoinnilla erilaisten ryhmien ja heidän someaktiivisuutensa ansiosta. Himoharrastajat ovat kuitenkin erittäin hintatietoisia ja tietävät, mistä jonkun tuotteen tai kuljetuksen saa halvimmalla. He käyvät myös paljon pistokaskauppaa.

Urban Greenin tyypilliseksi asiakkaaksi Ahlroos kuvailee sen sijaan Kalasataman alueella asuvan ja uuteen asuntoon muuttaneen pariskunnan.

Itse tehtyä multaa

Oheistuotteet ovat tärkeä osa myyntiä.

– Ruukkuja menee paljon. Kysyn aina asiakkaalta hänen ostaessaan kasvin ja ruukun, istutanko kasvin. Asiakkaat ovat ihan ihmeissään ja ilahtuneita, että teenkö sen todella! Jos ruukku on pieni eikä kasvualustaa tarvitse paljon, en laskuta siitä. Isojen kasvien istutuksista veloitan kyllä.

Pitkän kassapöydän takana on istutuspöytä, missä Ahlroos kauhaisee kannellisesta muovilaatikosta kasvualustaa ruukkuun. Ahlroos on valmistanut myynnissä olevista erilaisista kasvualustavalmisteista ilmavan, rahkasammalpohjaisen sekoituksen. Ahlroos myös pussittaa sitä myyntiin 3,5 litran pusseihin.

– Myisin niitä isommissakin pusseissa, mutta en ole löytänyt sopivia pusseja, hän harmittelee.

Ajatus itse tehtyyn kasvualustaan lähti asiakkaiden toiveesta.

– Turve on pannassa. Kuluttajat haluavat mullattoman kasvualustan, mikä tarkoittaa heille kasvualustaa, missä ei ole turvetta tai kompostia.

Ahlroos muistuttaa, että siinä missä kasvin voi valita sen mukaan, millainen kasvien hoitaja ja esimerkiksi kastelija on, voi samoin valita kasvualustan.

– Oikeanlainen kasvualusta voi auttaa asiakasta hoitamaan kasvia helpommin ja saamaan kasvin voimaan paremmin.

Suunnitelmissa oli myös eräänlainen kasvualustabaari, josta asiakas saisi irtokarkkien tapaan kerätä haluamiaan kasvualustoja. Kustannukset eivät kuitenkaan puolla tätä.

– Raaka-aineet ovat eri hintaisia. Entä myisikö sen kilo- vai litrahinnalla ja mihin 15 litraa pakattaisiin? Kasvualusta halutaan kuitenkin ostaa halvalla, Ahlroos muistuttaa.

Kitta Ahroosin kädessä oleva peikonlehti on tyypillinen esimerkki kasvista, jonka asiakas tuo kunnostettavaksi. Se vaihdetaan uuteen multaan ja ruukkuun, leikataan ja tuetaan.

Asiakkaiden kasveja kunnostetaan

Myymälän takahuoneessa retkottaa peikonlehti ja kassan takana odottaa vähälehtinen pitkälehtiviikuna.

– Melkein viikoittain joku asia­kas tuo kasvinsa hoitoon. Usein kasvi leikataan, tuetaan ja istutetaan uudelleen. Etukäteen hintaa palvelulle ei pysty sanomaan. Lähetän asiakkaalle kuvan, että tältä pelastettu yksilö näyttäisi. Raaskun kasvin ollessa kyseessä kuva voi lähteä myös uudesta kasvista, jolloin asiakas saa valita, mitä tehdään.

Kasveja kunnostetaan myös asiakkaan kotona. Silloin tuntiveloitus on 50 euroa plus matkat. Joskus asunnossa ei ole ketään, joskus asiakas auttaa työssä kontillaan oppien itsekin.

– Kasvit ovat harrastus, ja harrastukset maksavat. Ihmiset haluavat oppia. Monet ovat todella epävarmoja, miten kasveja voi käsitellä, ja näin epävarmuus vähenee, Ahlroos kertoo.

Pinnalla nyt

Kaikki pinkin väriset kasvit ovat nyt suosittuja. Samoin hyötykasvit, joista voi käyttää lehdet tai hedelmät, kiinnostavat. Esimerkkeinä ovat tee ja sitrukset.

– Posliinikukat on supersuku, jota menisi aina. Pistokasringeissä niitä löytyy hyvin, mutta kaupallisessa viljelyssä vähemmän, Ahlroos harmittelee.

Hän uskoo myös viherkasvien käytön arkipäiväistyvän. 20–30 euron kimppuja ostetaan, joten miksi ei huonollakin hoidolla vähintään pari kuukautta kestäviä viherkasveja? Myös LED-valoja ja muuta tekniikkaa tullaan hyödyntämään kodeissa hoitoa helpottamaan.

Kotikasvatusta helpottavat oheistuotteet ovat tärkeä osa valikoimaa. Myynnissä alahyllyllä on 3,5 litran pusseissa kuoriketta, perliittiä ja lisäksi itse tehtyä kasvualustaa.

Ruukkuja ostetaan paljon. Myymälässä istutetaan pieni kasvi ostettuun ruukkuun odottaes¬sa. Kumiviikuna ’Belize’ on yksi esimerkki suosituista pinkkilehtisistä kasveista.

Oppia osaajilta

Ahlroos seuraa jonkin verran kasviharrastajien ryhmiä, mutta niiden fanaattisuus ei oikein innosta.

– Ihmiset kyselevät Prisman viherkasvien lajikkeista tietoa ja odottavat kasvin vieressä ryhmän vastausta, ennen kuin voivat ostaa sen. Kasvualustoissa mullattomien kannattajilla on oma seurakuntansa, missä pussimultaa ei saa mainitakaan. Meiltäkin männyn kaarnaa ostavat joskus kysyvät, pitääkö se uunittaa eli kuivattaa uunissa tautien ja tuholaisten poistamiseksi. Ja kasveista tietysti puhutaan hän eikä se, Ahlroos kertoo.

Harrastajat käyttävät nykyään kasveista myös tieteellisiä nimiä.

– Kauppanimet laahaavat harmillisesti toista vuotta perässä. Somessa saa heti kuulla palautetta, jos kaupassa on vanha tieteellinen nimi, Ahlroos kertoo omakohtaisestakin kokemuksesta.

Tähän harrastajien osaamiseen Ahlroos on päättänyt suhtautua kuitenkin yhdellä ainoalla tavalla.

–  Kysyn heiltä kokemuksia ja nimistötietoa, he ovat kuitenkin usein hyvin perehtyneitä esimerkiksi tiettyyn sukuun. Minulla on muutakin mietittävää kuin nimistö. Myös taudeista ja tuholaisista saa hyvin tietoa harrastajilta. Vioitukset tietyllä lajilla voivat olla erilaisia kuin toisella, enkä ole nähnyt kaikkia. Intohimoiset harrastajat kokeilevat ennakkoluulottomasti myös kaikenlaista, mistä seuraa antoisia keskusteluja.

– Vastavuoroisuus on tärkeää. Sitä olisi tärkeää tehdä somessakin, mutta aika ei tahdo riittää.

Urban Greenin Instagramissa kasvikuvia näkyy tarinoina päivittäin, mutta Ahlroos tahtoisi panostaa enemmän.

– Sitä kautta pystyisi tekemään enemmänkin kauppaa. Myymälässä kuitenkin on vaikea olla Instagramissa, kun se näyttää liikkeessä oleville asiakkaille ikävältä. Jos minulla olisi rahaa, palkkaisin yhden tekemään kokopäiväisesti somea ja verkkokauppaa.

Urban Green Helsinki Oy

  • Yrittäjä Kitta Ahlroos
  • Helsingissä Kauppakeskus Redissä viherkasvikauppa avautui kauppa syksyllä 2018 ja Tukkutorin läheisyydessä keväällä 2021
  • Redin liikkeessä myös leikkokukkaa ja sitä myydään hyvin, Tukkutorin kasvikaupan valikoimissa leikkoja ei ole ollenkaan
  • Viherkasvien lisäksi myynnissä oheistuotteita, kuten itse tehtyä kasvualustaa, lannoitteita ja kasvinsuojeluaineita. Myös kasvien istutus- ja huoltopalvelu sekä verkkokauppa.
  • Redin liikkeen koko vajaat 50 m2, Tukkutorin 200 m2
  • Työntekijöitä 3–5

Tilaa uutiskirje

Uuutiskirjeessä saat lehden ilmestymispäivänä maistiaisia uusimmasta lehdestä.
P&k uutiskirje ilmestyy 21 kertaa vuodessa.

Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Mikäli haluat tilata lehden, voit tilata sen tästä.

Puutarha&kauppa

Puutarha&kauppa kertoo ajankohtaiset uutiset ja kuulumiset koko alalta. Ammattitaitoisen, puutarha-alaan perusteellisesti perehtyneen toimituksen verkostot ulottuvat laajalle ja tuottavat jatkuvasti uutta tietoa lukijoille meiltä ja maailmalta.