Vuoden elämys 2021 kukkakauppa on valittu – Elämyksellistä Florannan verkosta

Koeostaja käy vuoden aikana ostoksilla 32 kertaa ja kerää kokemuksia kukkakaupoista P&k Floristiin.

 

Kuvassa vasemmalta Justyna Pajor, Hanna Kurtti ja Minna Lassas.

 

 

Teksti: Milla Tolonen Kuva: Christian Korkeavuori

Julkaistu P&k Floristissa 2/2022

Koeostaja käy vuoden aikana ostoksilla 32 kertaa ja kerää kokemuksia kukkakaupoista P&k Floristiin. 2020 alkanut koronapandemia on vilkastuttanut kukkien verkkokauppaa. Parhaimmillaan verkko-ostos on elämys, jopa Vuoden elämys!

Koeostajan Vuoden elämys -palkinto annetaan kukkakaupalle, jossa koeostajan vierailun aikana kaikki meni nappiin. Viime vuonna paras palvelu, tarkoituksenmukainen tuote ja ostoympäristö koettiin helsinkiläisen kukkakauppa Florannan Instagram-kaupassa.

Koeostaja analysoi ostosta jälkikäteen.

– Tottuneelle Instagramin käyttäjälle ostaminen oli helppoa ja kaikki sujui kitkatta. Kukkakaupan brändi tuli kotiin asti, vaikka en tavannut ihmistä kukkakaupassa. Olin tosi iloinen kimpusta.

Nettikauppa vaatii onnistumista

Hei Florannan kauppias Hanna Kurtti, saat P&k Floristin Vuoden elämys -palkinnon!

Hetken hämmennyksen jälkeen P&k Floristia lukeva kauppias puhkeaa iloon ja kiittelee moneen kertaan: ihanaa, onpa ihanaa!

Erityisesti Hanna Kurttia lämmittää, että palaute tulee nettikaupasta.

– Sitä on aina sydän syrjällään, että minkälaista palautetta tulee. Netti on siitä armoton, että jos jotain menee pieleen, se tulee nopeasti julkiseksi, ja virheen korjaaminen on vaikeampaa kuin kasvokkain, Hanna Kurtti sanoo.

Tuotteen tärkein ominaisuus tuoreus

Viime vuonna koeostajan kanssa meni kaikki täydellisesti. Kerro Florannan tyylistä!

– Tärkein arvomme on kukkien ja sidonnan laatu. Leikkokimput ovat ykköstuotteemme, joten kukkien tuoreus on ensisijaista, Kurtti painottaa.

Asiakasta lukemalla ja kuuntelemalla päästään asiakkaan ajatusmaailmaan sisään, mutta sitoja tekee aina kimpusta oman näköisen.

– Tähän kannustan työntekijöitäni. Toivon, että he löytävät oman tyylinsä Florannan tyylin sisällä. Käytämme paljon värejä, sillä asiakkaamme suosivat värejä ja persoonallisia kimppuja. Nettikaupoissa on tietysti valmiita ehdotuksia moneen makuun.

Asiakaspalvelu haastavaa kauppiaalle

Puhutaan palvelusta, millainen on Florannan palvelukulttuuri?

– Olen aina sanonut, että palvelu on heikoin kohtani, sillä sitä ei voi tehdä varastoon. Et voi ennakoida sitä, minkälainen ihminen tulee sisään. Kaikki asiakkaat tulisi aina kohdata ainulaatuisina niin, että ympärillä olevat häiriötekijät pystyisi sulkemaan pois, mutta se on minulle haastavaa. Tutuille asiakkaille sanonkin, että he saavat kauniimpia kimppuja, jos tilaavat ne etukäteen. Työntekijöitäni kannustan puhumaan asiakkaiden kanssa omalla tavallaan miettimättä, mitä minä sanoisin.

Hiottu ostoympäristö netissä

Koeostaja kiinnitti huomiota Florannan tyyliin, jossa ostopolun kaikki visuaaliset osat puhuvat samaa kieltä – kerro tästä!

– Ostin kaupan 2004 ja ensimmäisen nettikaupan avasin melkein heti. Se oli hyvin yksinkertainen ja pian sitä uudistettiin maksutapojen kehittyessä. eKukkaan liityimme heti kun se perustettiin.

Facbookissa ja Instagramissa Floranna on näkynyt pitkään, ja niiden ydintehtävä on jakaa Florannan kukkien kauneutta ja kukkakaupan elämää: keitä Florannassa työskentelee ja miten työtä tehdään. Sähköisiä kanavia viilataan oman näköisiksi jatkuvasti.

– Visuaalisen ilmeen hiomiseen olen saanut viime aikoina apua meillä floristina työskentelevältä puolalaiselta Justyna Pajorilta, joka on myös graafinen suunnittelija. Palkkaan mielelläni erilaisista taustoista tulevia ihmisiä, sillä jokainen työntekijä rikastaa omalla tyylillään Florannan ilmettä ja tarjontaa.

Nettikaupassa on tärkeää myös hetki, jolloin asiakas vastaanottaa lähetyksen.

– Muista mainita luottolähettini Valttikuriiri Oy:n Christian Korkeavuori! Hänen ansiostaan minun ei tarvitse kantaa huolta paketista, kun olen luovuttanut sen hänelle.

Kiitos Vuoden elämyksestä kukkakauppa Floranna ja kauppias Hanna Kurtti!

– Kiitos! Ennen soittoasi tuntui, että takki on ihan tyhjä, mutta nyt tuntuu kyllä tosi hyvältä, sanoo Hanna Kurtti tammikuisena arki-iltana.

Lue juttu Kukkatilauksia uusista kanavista P&k Floristi 2F/2021.

 

 

Koeostajan Vuoden elämys -palkitut

2008 Soukan Sydän, Espoo

2009 Viherpalvelu Ruusupuu, Kouvola

2010 Kukkacenter Scilla, Pohjankuru

2011 Salon Kukka, Salo

2012 Porvoon Kukkapalvelu, Porvoo

2013 Bukettmakaren – Kukkamaakari, Karjaa, Raasepori

2014 Keijun Kukkapuoti, Kempele

2015 Mehitähti, Tampere

2016 Kukkakauppa Madonna, Helsinki

2017 Kukkakauppa Varpukka, Ikaalinen

2018 Kukka ja Sisustus Neilikka, Lahti

2019 Kukkakauppa Helmi, Oulu

2020 Kukkakauppa Verso, Jumbo, Helsinki

2021 Kukkakauppa Floranna, Helsinki

Tilaa uutiskirje

Uuutiskirjeessä saat lehden ilmestymispäivänä maistiaisia uusimmasta lehdestä.
P&k uutiskirje ilmestyy 21 kertaa vuodessa.

Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Mikäli haluat tilata lehden, voit tilata sen tästä.

Puutarha&kauppa

Puutarha&kauppa kertoo ajankohtaiset uutiset ja kuulumiset koko alalta. Ammattitaitoisen, puutarha-alaan perusteellisesti perehtyneen toimituksen verkostot ulottuvat laajalle ja tuottavat jatkuvasti uutta tietoa lukijoille meiltä ja maailmalta.