Paketteihin ostetaan marjaisia makuja
Glögit, hillot ja mehut ovat suosittuja lahjoja tai oman juhlapöydän antimia. Kotimaisia lähellä valmistettuja herkkuja arvostetaan ja ostetaan.
Teksti ja kuva: AnnaMarja Vilander
Mustila Viinin Maria Tigerstedtin mukaan nyt on loistavia uutisia kerrottavana: ensimmäisen kerran viiteen vuoteen liikelahjakauppa on käynyt vilkkaasti.
– Yritykset haluavat suomalaisten pientuottajien suomalaisista raaka-aineista valmistettuja tuotteita. Ollaan kyllästytty kaikenlaiseen tavarapaljouteen. Isotkin yritykset ovat tilanneet elintarvikekäsityöläisten tuotteita, Tigerstedt sanoo.
Kotitekoisuutta arvostetaan
– Lahjapakkauksissa ei tarvitse olla pelkästään oman paikkakunnan tuotteita. Tärkeintä on, että perinteisiä, käsintehtyjä lähes kotitekoisia herkkuja halutaan ostaa ja antaa, Maria Tigerstedt iloitsee.
Myös Ilpo Riekko Pylkönmäeltä kertoo, että lahjapakkausten kysyntä on lisääntynyt.
– Olemme pakanneet esimerkiksi lähes tuhat glögipulloa lahjaksi. Valmistamme lahjapakkaukset tilauksesta tai niitä voi ostaa messuilta, hän toteaa.
Lammilaisen Kuusamon Mansikkatilan lahjapakkausten menekki on Johanna Mettälän mukaan ollut viime vuosina melko tasaista, mutta huippuvuosien määriin ei ole toistaiseksi ylletty.
– Yritykset ostavat joko tietyn tuotteen lahjaksi tai sitten on eurosumma, jonka mukaan teemme pakkaukset, Mettälä kertoo.
Hänenkin mukaansa erilaiset lähituottajien valmistamat ruokalahjat ovat suosittuja.
– Halutaan antaa lahjoja, jotka eivät jää käyttämättömiksi ja joilla on myös kasvot, Mettälä toteaa.
Glögit ja juomat suosittuja
– Kiirettä pitää glögimarkkinoilla, kertoo Katri-Maija Heikkinen Markkulan Marjatilalta Multialta.
– Kotimaisuus, puhtaus ja luotettavuus tuntuvat olevan kuluttajille tärkeitä teemoja. Esimerkiksi Jyväskylän joulumarkkinoilla glögiä ostettiin ennätystahtiin, Heikkinen sanoo.
Kuusamon Mansikkatilan glögivalikoima täydentyi tänä syksynä raparperipohjaisella glögillä. Mustila Viinin ruusukvitteniglögi on hyvin suosittu.
–Tuotteemme sisältävät vähän sokeria. Asiakkaat haluavat yhä enemmän tuotteita, jotka eivät ole kovin makeita, Maria Tigerstedt kertoo.
Ilpo Riekon mukaan mehuja ja etenkin glögejä on mennyt kaupaksi enemmän kuin aiemmin.
– Alkoholittomien kuohujuomien suosio on kasvanut vuosi vuodelta. Itsenäisyyspäivä ja vuodenvaihde ovat kevään ja kesän juhlien rinnalla myyntisesonkia. Itsenäisyyspäivän suosikki on lakkakuohujuoma, Riekko tietää.
Riekon Marjatilalla valmistuu vuodessa tuhatkunta pulloa alkoholittomia kuohujuomia.
– Enemmänkin niitä menisi, jos ennättäisimme lisätä markkinointia ja etsiä myyntipaikkoja, Ilpo Riekko sanoo.
Monia myyntitapoja
Riekon Marjatilan kuohujuomia on saatavilla Alkon myymälöistä sekä joistakin erikoisliikkeistä, mutta ei esimerkiksi pääkaupunkiseudulta.
– Erilaiset messutapahtumat ovat hyvä markkinointipaikka. Tänä vuonna olemme mukana 25 messuilla, Riekko toteaa.
Mustila Viinin tuotteita on saatavilla myös ruokaasuomesta.fi-sivuston kautta. Maria Tigerstedtin kertoo, että mukaan mentiin ennen kaikkea näkyvyyden lisäämiseksi ja pr-mielessä.
– Alkuvaiheessa sen kautta tuli vilkkaasti tilauksia. Haasteena on, että kuluttajia pitää muistuttaa sivuston olemassaolosta, koska se ei ole vielä vakiinnuttanut paikkaansa, Tigerstedt mainitsee.
Hänestä on ilahduttavaa, että kun asiakas on kerran tilannut, hän jatkaa yleensä ostosten tekemistä sivuston kautta.
– Tuotteet ovat ostajille edullisia, vaikka niihin lisätään rahdin hintakin. Tärkeintä on kuitenkin tuotteiden saatavuus, Maria Tigerstedt painottaa.
Kuusamon Mansikkatilan tuotteita saa esimerkiksi omasta myymälästä, joka pidetään avoinna jouluviikolla joka päivä.
Markkulan Marjatilan glögiä, mehuja ja hyytelöitä jälleenmyy pääasiassa S-ryhmä Keski-Suomessa ja muutama Prisma pääkaupunkiseudulla.
– Maistatamme tuotteitamme ruokakaupoissa aika ahkerasti ennen joulua. Ne ovat yleensä myös hyviä myyntipäiviä, Heikkinen kertoo.