Elämäntapa-ammatti vaatii vikkeliä sormia ja vastapainoa työlle

Viherpajassa kauppa käy, vaikka Harri Sokala sanoo markkinointibudjetin olevan 0 euroa.

 

Viherpajan Harri Sokala tietää asiakkaiden ja Euroopan suosikkikasvit

 

Teksti ja kuva: Anu Pirhonen

Vantaalla sijaitsevan Viherpaja Oy:n yrittäjä Harri Sokala on ollut aamulla Hollannin kukkahuutokaupoissa – niin kuin muinakin aamuina.

– Paikan päällä ollessa istun Aalmeerissa amfiteatterin keskivaiheella. Olin ensimmäisiä Euroopassa, jotka saivat etäyhteyden huutokauppaan, Sokala kertoo.

Aamun ostokset ovat kolmen yön päästä Vantaalla reilut 40 vuotta toimineessa, erityisesti viherkasvivalikoimaan panostavassa puutarhamyymälässä.

 

Tanskalaisten kanssa Sokala kävi aluksi kauppaa, mutta tavara oli pientä, marketteihin suunnattua, eikä mitään uutta ollut. Hollantiin oli vaikeampaa päästä, joten se kiinnosti.

– Opiskelin hollannin kieltä niin, että tulen ymmärretyksi. Minut on aina pyydetty töihin ostajaksi, nyt työskentelen viidennessä hollantilaisessa yrityksessä sisäänostajana, Överbyssä puutarhariksi opiskellut Sokala kertoo.

Sokala ostaa niin Viherpajalle kuin muille, pääasiassa suomalaisille asiakkaille.

 

Ajatus on myydä ennemminkin 50 kuin yksi kasvi.

– Samaa lajia ei kuitenkaan ole paljon, sillä valikoima perustuu sellaiseen, mitä muilta ei löydy.

Katteet ovat pienet ja tuotteet kiertävät nopeasti. Tällä on saavutettu hyvä käyttökate ja omavaraisuusaste.

 

Myymälän kasvihuoneissa Sokala nappaa käsiinsä  nukkumatti-uutuuden ’Lemon lime’. Peikonlehden harvinaisella alalajilla puolestaan on rikkonaiset lehdet. Seuraavassa etiketissä lukee Piper sarmentosum ja thainkielellä Phak i Leutin. Tätä kokit ovat hakeneet ruoanlaittoon.

– Kirjoitan aina, jos jokin kasvi on erikoisuus, sillä tiedän Euroopan tilanteen. Asiakas voi etsiä nimellä sitten lisätietoa ja huomata, kuinka vaikeata luotettavan tiedon haku on.

– Kuuluu asiaan, että huutokaupassa on kasveja, joista minulla ei ole mitään tietoa. Jos hinta on sopiva, ostan tietenkin niitä, Sokala jatkaa.

Kaikenlaista on Sokalalle myös tarjottu, kuten muutamia vuosia sitten 1 000 euron hintaisia peikonlehtien muunnoksia.

– Sanoin, etten ota, Sokala naurahtaa.

 

Tapahtumia Sokala on Viherpajassa järjestänyt esimerkiksi vähän rajummalla myymälämusiikilla höystetystä graffitinäyttelystä kasveilla täytettyihin televisioihin. Bonsainäyttelyn 20 arvokasta puuta piti vakuuttaa Englannissa asti. Japanilainen puutarha rakennettiin tuotantotilan paikalle.

– Moni ei uskalla haastaa omaa tuotantotapaansa, vaan viljellään samoja saintpaulioita samalla paikalla 50 vuotta. Me haluamme rikkoa rajoja ja herättää keskustelua.

Seuraavaankin näyttelyyn Sokala on kerännyt jo materiaalia.

 

Nuori sukupolvi on löytänyt huonekasvit. Kasvit ovat trendikkäitä ja niillä halutaan sisustaa siinä missä uusilla verhoillakin.

– Sisustuslehdet ovat hyvin nostaneet kasveja esiin. On tärkeää, että meidän alasta puhutaan muuallakin kuin alan sisällä.

Viherpajan markkinointibudjetti on nolla euroa, mutta kasvivalikoimaa vyörytetään viherkasvi.com-sivustolle sekä Instagram- ja Facebook-tileille.

Sokala myös toivoo, ettei myyntipaikkojen valikoima kapene entisestään.

– Kukat ostetaan marketeista ja kaikkialla on samat kaupat. Sitäkö me haluamme?

 

Pihojen suunnittelusta työuransa 1980-luvulla aloittanut Sokala on tehnyt niin pieniä kuin isoja pihoja sekä yksityisille että kaupungeillekin. Yrittäjän esteetikko-puoli piirtää vielä pihoja, mutta valikoidusti.

– Joka aamu on oltava seitsemäätoista huutokauppakelloa seuratessa virkeänä. Sekunnissa kauppa voi olla ohi. Yrityksen jatkuvuuden takia töistä on pidettävä välillä myös breikkiä.

Silloin Sokala nauttii hyvästä ruoasta ja viinistä, tai lähtee pohjoiseen perhokalastamaan.

– Kun ostan 10–20 euron perhon, minulla on jo lohen kuva silmissä ja positiivinen oletus. Sama tunne tulisi tulla myös puutarhakaupassa.

 

Viherpaja Oy

 

  • Perustettu 1979
  • Sijaitsee Vantaalla
  • Yrittäjät Harri Sokala ja Tom Sjölund
  • Erityisesti viherkasveihin, mutta myös sesonkituotteisiin painottuva puutarhamyymälä
  • Pinta-ala talvella 2 200 m2, kesäaikaan kausihuoneiden ollessa käytössä 4 500 m2,
  • Valikoimaa esitellään www.viherkasvi.com-sivulla ja yrityksen sometileillä
  • Japanilainen puutarha on perustettu 1986. Avautuu taas maaliskuussa.
  • Avoinna joka päivä
  • Työntekijöitä 4–5
  • Liikevaihto reilut miljoona euroa

Tilaa uutiskirje

Uuutiskirjeessä saat lehden ilmestymispäivänä maistiaisia uusimmasta lehdestä.
P&k uutiskirje ilmestyy 21 kertaa vuodessa.

Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Mikäli haluat tilata lehden, voit tilata sen tästä.

Puutarha&kauppa

Puutarha&kauppa kertoo ajankohtaiset uutiset ja kuulumiset koko alalta. Ammattitaitoisen, puutarha-alaan perusteellisesti perehtyneen toimituksen verkostot ulottuvat laajalle ja tuottavat jatkuvasti uutta tietoa lukijoille meiltä ja maailmalta.