Kesätyöntekijöitä houkutellaan nyt yrityksen hyvällä imagolla
Puutarhoilla ja myymälöissä haastatellaan näinä viikkoina tulevan kevään ja kesän työntekijöitä. Lyhyessäkin työsuhteessa saattaa nuorella olla toive lomapäivistä.
Teksti: Anu Pirhonen ja Milla Tolonen
Helmikuu on kiivasta kesätyön hakuaikaa. Varsinkin puutarha-alalla ehditään nyt hoitaa ensi kasvukautta petaavat työntekijähaastattelut.
Valkeakoskella sijaitsevan Viuhan tilan Kesäpihan Puutarha palkkaa yhteensä sata työntekijää tilan viljely- ja sadonkorjuutöihin sekä marja- ja kukkamyyntiin lähikuntien myyntipisteisiin kasvukaudelle 2023.
Sähköiset kanavat toimivat
Työnhakulomake on Viuhan tilan omilla nettisivuilla ja yrittäjä Jouni Hellsten vastaa itse työtä koskeviin tiedusteluihin.
– Näin talvella minulla on aikaa vastata kysymyksiin ja käydä hakemuksia läpi, Hellsten kertoo.
Työnhakuilmoitus tilan töistä on omien sivujen lisäksi Duunitori.fi ja TE-palveluiden mol.fi-sivuilla. Oman tilan Facebookissa ja Instagramissa kerrotaan myös avoimista työpaikoista. Lehtimainontaa ei ole ollut kymmeneen vuoteen.
– Kaikki työnhakuun liittyvä on netissä. Se on helpottanut sekä työvoiman löytymistä että työnhakijoiden hakemisprosessia, kun he voivat täyttää sähköisen hakemuksen, Hellsten toteaa.
Marjatilallisen näkökulmasta myyntityöntekijöiden saanti on viime vuosina vähän vaikeutunut, kun kauppa rekrytoi mielellään nuoria henkilöitä hyllyttämiseen ja muihin nuorille sopiviin töihin.
Nuoret arvostavat vapaa-aikaa kesätöissäkin
Monet nuoret kesätyöntekijät haluavat päästä kesällä lomamatkalle tai festareille sitä huolimatta, että he ovat kesätöissä. Se sopii työaikajärjestelyistä vastaavalle Hellstenille.
– Kysymme jo rekrytointivaiheessa vapaapäivä- ja lomatoiveita, sillä porukkaa täytyy olla riittävästi myös toisten kesätyöntekijöiden lomittamiseen.
Työhaastattelut Hellsten hoitaa itse. Niille on varattu kymmenen minuuttia hakijaa kohden.
– Ensitapaaminen on kaikkein tärkein hetki. Tällä kokemuksella tiedän heti, kenet kannattaa palkata. Nuorelle ensikertalaiselle työnhaku, perehdytys ja työn tekeminen opettavat työelämän sääntöihin. Työnantajalla on iso vastuu siitä, että ensikosketus työelämään on positiivinen, Hellsten summaa.
Rekrytointia ostopalveluna
Yksi tapa saada työvoimaa puutarhayrityksiin on antaa työnhaku ja mahdollisesti palkkaaminenkin siihen erikoistuneen yrityksen tehtäväksi. Visio Henkilöstöratkaisut tarjoaa asiakasyrityksilleen molemmat mahdollisuudet.
– Suorassa rekrytoinnissa me löydämme asiakasyrityksen tarjoamalle työlle tekijän, joka solmii työnantajan kanssa työsopimuksen. Me saamme kertakorvauksen vain onnistuneesta rekrytoinnista, joten palvelu on yrittäjälle riskitön, kertoo Paavo Puputti Visio Henkilöstöratkaisuista.
Toinen malli on erityisesti lyhytaikaiseen sesonkityöhön sopiva henkilöstövuokraus. Vuokraussopimus voi olla voimassa viikon tai puoli vuotta ja kaikkea siltä väliltä, tai se voi olla voimassa toistaiseksi.
– Vuokraus toimii niin, että työntekijä tekee työtä, ja me hoidamme kaikki työnantajan velvoitteet, mukaan lukien palkanmaksun. Asiakasyritys maksaa meille tuntihintaa toteutuneiden työtuntien mukaan, Puputti selventää.
Henkilökohtainen tapaaminen tärkeää
Myös Puputti painottaa henkilökohtaisen tapaamisen tärkeyttä työntekijävalinnassa.
– Yrittäjä tai muu henkilöstöstä vastaava henkilö tapaa aina työnhakijan henkilökohtaisesti, sillä päätös palkkaamisesta on yrityksellä. Myös minä käyn asiakasyrityksessä tutustumassa porukkaan ja työhön, jolle haemme tekijää. Näin osaan kertoa työnhakijoille, minkälaiseen paikkaan hän on hakemassa, Puputti sanoo.
Puputin mukaan moni nuori haluaa nykyään tietää tarkkaan, minkälaiseen porukkaan on hakemassa töihin.
– Joillekin myös yritystoiminnan eettisyys ja yritysimago ovat tärkeitä.
Videolla autenttisuutta
Puutarhaliike Muhevaisen kolmeen myymälään haetaan kausityöntekijöitä monikanavaisesti: Oikotie, TE-toimisto ja Instagram ovat tärkeimmät. Rekrytointi halutaan tehdä itse, koska silloin nähdään kaikki hakijat ja osataan vastata heidän kysymyksiinsä. Korona-ajalta jäi haastatteleminen Zoom-alustalla.
Hakijoilta kysytään, mitä kautta he ovat yrityksen löytäneet.
– Somen vaikutus on ollut tehokas. Uusi rekrytapa on puhutellut, Tuuli Järvinen kertoo.
Instagramissa työnhakuilmoitukset ovat olleet nyt videoita. Myyjän työ saattaa paperilla kuulostaa yksipuoliselta, mutta videoissa työstä puutarhamyymälässä saa annettua todellisen kuvan. Viime kesänä Muhevaisella kysyttiin, ketkä olisivat halukkaita esiintymään videolla ja kertomaan kesätyöstään.
– Kuvaustilanteessa olivat vain kuvaaja ja kesätyöntekijä. Nuori on saanut omin sanoin kertoa työstään. Autenttisuus kuuluu, ja videot olivat liikuttavan ihania. Myös aikaisemmat työntekijät ovat videoiden innoittamina muistelleet kivaa työjaksoaan meillä, Järvinen sanoo.
Kolmen vuoden ajan Muhevaiseen on haettu töihin nettisivujen hakulomakkeella. Näin kaikki tarvittavat tiedot tulee kysyttyä. Lisäksi uutena hakijoiden tulee lähettää video itsestään.
Koko työyhteisön asia
Oikotien Vastuullinen työnantaja -kampanjassa Muhevainen sijoittui pienissä yrityksissä neljännelle sijalle . Tämä innosti entisestään kehittämään omaa toimintaa: esimerkiksi on panostettu siihen, miten monen myymälän työvoimapalapelissä hakuprosessin vaiheista kerrotaan ja miten vastataan, jos ei tullutkaan valituksi. Myös yhdenvertaisuuteen kiinnitetään huomiota. Esimiesvalmennustakin on tulossa ennen kautta.
– Evästämme koko työyhteisöä kohtaamaan tulevia ammattilaisia. Sillä on iso vaikutus työantajamaineeseen ja kauden kulkuun, Järvinen sanoo.