Suomi Siitake uuden edessä

Koko tuotantoketju omiin käsiin, markkinointi uuteen asentoon ja kuluttajamyynti käyntiin – siinä Suomi Siitakkeen vahva korona-ajan suunnanmuutos.

Suomi_Siitake_porukka

Jari Kipinoinen, Anu Karhunen ja Tiina Uotila poimintavalmiiden siitakkeiden äärellä. Koivuhake-kasvualustapaakku päätyy maanparannukseen.

Teksti ja kuvat: Marianna Soini

Syksyn suunnitelmat Suomi Siitake Oy:ssä muuttuivat positiivisen ongelman edessä: siitakesienten kysyntä ravintolatukkuihin on ollut niin voimakasta, että aikaisemmaksi kaavailtu kuluttajatuotteen lanseeraus on siirtynyt vuodenvaihteeseen.

– Viisi viikkoa on ollut erittäin kiireistä, kun kysyntä on yllättänyt ja ylittänyt tarjonnan. Olemme nostaneet tuotantomääriä, ja nyt siitaketta tulee joka viikko 800 kiloa, kertoo kokenut sieniviljelijä Jari Kipinoinen loppuvuoden markkinatilanteesta.

Syiksi kovalle kysynnälle hän esittää ravintolaruokailun ja ­tapahtumien elpymistä koronarajoitusten lieven­tyessä, tehokasta myyntityötä sekä tietysti myös tuotteiden korkeaa laatua. Oletettavasti myös kasvissyönnin yleistyminen tukee maukkaiden ja kiinteiden siitakesienten menekkiä.

Korona-aika käänsi monin tavoin yrityksen kurssia. Koko tuotantoketju päätettiin ottaa omiin käsiin entisten yhteistyökuvioiden sijasta. Tuotantotiloja oli mahdollista remontoida, kun kysyntä hetkellisesti hiljeni.

– Olimme siinä tilanteessa, että joko lopetamme tai lähdemme omalle tiellemme. Nyt on käyty läpi kaikki tilat, tekniikat ja prosessit. Kaikki on varmistettu ja uusittu, viimeisimpänä remontoitu kahvihuone ja neuvottelutila, toteaa toinen pitkän linjan ammattilainen ­Tiina Uotila.

Rihmastotoimittajaksi löytyi belgialainen Mycelia, jonka asian­tuntemukseen ja sparraukseen Suomi Siitake on voinut luottaa – erinomaisten rihmastoymppien lisäksi.

Kipinoinen ja Uotila puhkuvat tyytyväisyyttä korona-ajan ratkaisuihin.

– Tosi hyvä fiilis, levollinen ja innostunut yhtä aikaa.

sienirihmasto_pussissa

Siitakkeen kasvualustaksi puristetaan koivuhakepaakku, joka desinfioidaan autoklaavissa ja ympätään sienirihmastolla. Paakkua ympäröivän muovin määrää on hiljattain vähennetty 30 prosenttia entisestä.

Prosesseja on hiottu remonttien lisäksi laatujärjestel­mien kautta. Yritys on tänä vuonna hankkinut GLOBALG.A.P.- serti­fioinnin ­sekä nykyisiä että tulevia ­asiakkaita varten.

– Olemme todella tyytyväisiä perusteelliseen prosessiin, vaikka kirjaamista onkin nyt entistä enemmän. Suuri kiitos kuuluu asiantuntija Anne Piiraiselle Puutarhaliittoon. Ilman häntä tämä ei olisi onnistunut, ­Uotila antaa tunnustusta.

Päätös kuluttajamyynnin aloittamisesta tuotti tukun uusia ratkaistavia asioita: kierrätettävä kartonkipakkaus­ suunniteltiin ja tilattiin Pyroll Oy:ltä, ja pakkaus­merkintöjä piti miettiä.

Koska sienten kotimaisuutta on olennaista tuoda hyvin esille, Suomi Siitake on hankkinut myös sirkkalehtimerkin käyttöoikeuden ja painattanut sen uusimpiin pakkauksiinsa.

sienipakkaukset

Uusi kuluttajapakkaus on kokonaan kierrätettävissä kartonkina, myös sienen muotoinen ikkuna. Kuvan ottamisen jälkeen pakkauksiin on saatu Suomen lipun sijasta sirkkalehtimerkki. Myös luomumerkki näkyy nyt paremmin. Irtona laatikossa ammattikeittiöille toimitettavaa minisiitaketta.

Kuluttajamyynnin on määrä alkaa viimeistään tammikuun loppupuolella. Vaaleanruskeiden, kuutiomaisten, 150 gramman siitakepakkausten on tarkoitus olla myynnissä valtakunnallisesti. Toimitusmäärä on tällä haavaa sama viikosta toiseen, sillä siitakesienten kulutuskin on nykyään varsin tasaista.

Samalla polkaistaan vauhtia uusiin nettisivuihin ja someen, jotta monille kuluttajille uutta tuotetta saadaan tehtyä tunnetuksi. Tässä on hyvänä tukena ruoka-alan monitoimiammattilainen Pasi Kuronen Liemi & Linssi Oy:stä.

SUOMI SIITAKE OY

  • Perustettu 2018
  • Sijaitsee Mynämäen Mietoisissa
  • Toimitusjohtaja Heikki Vanhanen
  • Siitakesieniä horeca-myyntiin
  • Kuluttajamyyntiä 1/2022 alkaen
  • Kasvualustana koivuhakepaakku
  • Sienirihmastot Mycelia, Belgia
  • Työntekijöitä 4
  • Tuotanto nyt 800 kg viikossa, ­voidaan nostaa huomattavasti
  • Vienti Ruotsiin 30 % tuotannosta
  • GLOBALG.A.P. – sertifiointi 2021
  • Liikevaihto, 2022 tavoite 600 000–700 000 euroa

Tilaa uutiskirje

Uuutiskirjeessä saat lehden ilmestymispäivänä maistiaisia uusimmasta lehdestä.
P&k uutiskirje ilmestyy 21 kertaa vuodessa.

Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Mikäli haluat tilata lehden, voit tilata sen tästä.

Puutarha&kauppa

Puutarha&kauppa kertoo ajankohtaiset uutiset ja kuulumiset koko alalta. Ammattitaitoisen, puutarha-alaan perusteellisesti perehtyneen toimituksen verkostot ulottuvat laajalle ja tuottavat jatkuvasti uutta tietoa lukijoille meiltä ja maailmalta.