Suomi Siitake uuden edessä
Koko tuotantoketju omiin käsiin, markkinointi uuteen asentoon ja kuluttajamyynti käyntiin – siinä Suomi Siitakkeen vahva korona-ajan suunnanmuutos.
Teksti ja kuvat: Marianna Soini
Syksyn suunnitelmat Suomi Siitake Oy:ssä muuttuivat positiivisen ongelman edessä: siitakesienten kysyntä ravintolatukkuihin on ollut niin voimakasta, että aikaisemmaksi kaavailtu kuluttajatuotteen lanseeraus on siirtynyt vuodenvaihteeseen.
– Viisi viikkoa on ollut erittäin kiireistä, kun kysyntä on yllättänyt ja ylittänyt tarjonnan. Olemme nostaneet tuotantomääriä, ja nyt siitaketta tulee joka viikko 800 kiloa, kertoo kokenut sieniviljelijä Jari Kipinoinen loppuvuoden markkinatilanteesta.
Syiksi kovalle kysynnälle hän esittää ravintolaruokailun ja tapahtumien elpymistä koronarajoitusten lieventyessä, tehokasta myyntityötä sekä tietysti myös tuotteiden korkeaa laatua. Oletettavasti myös kasvissyönnin yleistyminen tukee maukkaiden ja kiinteiden siitakesienten menekkiä.
Korona-aika käänsi monin tavoin yrityksen kurssia. Koko tuotantoketju päätettiin ottaa omiin käsiin entisten yhteistyökuvioiden sijasta. Tuotantotiloja oli mahdollista remontoida, kun kysyntä hetkellisesti hiljeni.
– Olimme siinä tilanteessa, että joko lopetamme tai lähdemme omalle tiellemme. Nyt on käyty läpi kaikki tilat, tekniikat ja prosessit. Kaikki on varmistettu ja uusittu, viimeisimpänä remontoitu kahvihuone ja neuvottelutila, toteaa toinen pitkän linjan ammattilainen Tiina Uotila.
Rihmastotoimittajaksi löytyi belgialainen Mycelia, jonka asiantuntemukseen ja sparraukseen Suomi Siitake on voinut luottaa – erinomaisten rihmastoymppien lisäksi.
Kipinoinen ja Uotila puhkuvat tyytyväisyyttä korona-ajan ratkaisuihin.
– Tosi hyvä fiilis, levollinen ja innostunut yhtä aikaa.
Prosesseja on hiottu remonttien lisäksi laatujärjestelmien kautta. Yritys on tänä vuonna hankkinut GLOBALG.A.P.- sertifioinnin sekä nykyisiä että tulevia asiakkaita varten.
– Olemme todella tyytyväisiä perusteelliseen prosessiin, vaikka kirjaamista onkin nyt entistä enemmän. Suuri kiitos kuuluu asiantuntija Anne Piiraiselle Puutarhaliittoon. Ilman häntä tämä ei olisi onnistunut, Uotila antaa tunnustusta.
Päätös kuluttajamyynnin aloittamisesta tuotti tukun uusia ratkaistavia asioita: kierrätettävä kartonkipakkaus suunniteltiin ja tilattiin Pyroll Oy:ltä, ja pakkausmerkintöjä piti miettiä.
Koska sienten kotimaisuutta on olennaista tuoda hyvin esille, Suomi Siitake on hankkinut myös sirkkalehtimerkin käyttöoikeuden ja painattanut sen uusimpiin pakkauksiinsa.
Kuluttajamyynnin on määrä alkaa viimeistään tammikuun loppupuolella. Vaaleanruskeiden, kuutiomaisten, 150 gramman siitakepakkausten on tarkoitus olla myynnissä valtakunnallisesti. Toimitusmäärä on tällä haavaa sama viikosta toiseen, sillä siitakesienten kulutuskin on nykyään varsin tasaista.
Samalla polkaistaan vauhtia uusiin nettisivuihin ja someen, jotta monille kuluttajille uutta tuotetta saadaan tehtyä tunnetuksi. Tässä on hyvänä tukena ruoka-alan monitoimiammattilainen Pasi Kuronen Liemi & Linssi Oy:stä.
SUOMI SIITAKE OY
- Perustettu 2018
- Sijaitsee Mynämäen Mietoisissa
- Toimitusjohtaja Heikki Vanhanen
- Siitakesieniä horeca-myyntiin
- Kuluttajamyyntiä 1/2022 alkaen
- Kasvualustana koivuhakepaakku
- Sienirihmastot Mycelia, Belgia
- Työntekijöitä 4
- Tuotanto nyt 800 kg viikossa, voidaan nostaa huomattavasti
- Vienti Ruotsiin 30 % tuotannosta
- GLOBALG.A.P. – sertifiointi 2021
- Liikevaihto, 2022 tavoite 600 000–700 000 euroa