KukkaHelmi keskittyy kesäkukkiin
Paljon on ehtinyt mahtua 72-vuotiaan KukkaHelmen historiaan. Vaikka puitteet ovat vanhat, toiminnassa ollaan nykyajassa.
Mirva ja Timo Virtanen ovat luotsanneet 72-vuotiasta KukkaHelmi-puutarhaa vuodesta 1987. Katonrajaan noin neljään metriin on nostetut amppelit valmistuvat nopeimmin. Timo Virtanen nappasi kuvaan muhkean 60 euron hintaisen amppelihortensian.
Teksti ja kuvat: Anu Pirhonen
Toistasataa orvokkiamppelia siististi kuormalavojen päällä toivottavat tervetulleeksi KukkaHelmen puutarhalle Porvooseen. Aikaisemmin maksamaan mentiin sisätiloihin vanhaan autotalliin, mutta nyt vuonna 1948 perustetun puutarhan pihalla on ulkokassa. Ulkokassa on, minkä muunkaan kuin, koronakevään tulos.
Orvokkiamppelit on nostettu esiin puutarhan sisäänkäyntiin ja ulkokassan edustalle. Orvokeista vain osa mahtui kuvaan.
Toimintasuunnitelma oli valmiina
– Olihan se maaliskuussa lamaannuttavaa, kun tieto koronaviruksen laajuudesta levisi. En olisi uskonut, että liikun kaikkialle käsidesi taskussa ja autossa. Kaikki hankinnat oli tehty ja viljely käynnissä. Mies oli alkuun lyömässä hanskoja tiskiin, ja minä yritin ajatella, että kyllä tästä selvitään, Mirva Virtanen kertaa Timo Virtanen vierellään.
Puutarha avautui vähittäisasiakkaille toukokuun alussa. Verkkokauppa on ollut eKukan perustamisesta asti, mutta verkossa kaupankäynti ei ole ollut kovin vilkasta. Nyt kuitenkin pääsiäisviikon Mirva Virtanen toimitti verkosta tilattuja tulppaanikimppuja, ja vappuviikolla ostettiin orvokkiamppeleita.
Toimintaohjeet vähittäiskauppaankin olivat olemassa.
– Kiitos tyttäremme, joka on aina teroittanut, että pitää olla varautumissuunnitelma. Saimme Kauppapuutarhaliitolta sähköpostissa ohjeita, kuinka toimia koronatilanteessa. Huomasimme, että olimme kaiken jo miettineet, pariskunta kertoo.
Puutarhalla on nyt eri puolilla kuluttajille käsidesiä ja suojakäsineitä. Ohjeet hygieniasta huolehtimiseen on kerrottu huoneiden sisäänkäynneissä.
Heinät kiinnostavat kaupungista tulevia asiakkaita. Pehmytmesiheinää viljellään toista vuotta.
Kaikki kasvit A:sta Ö:hön nähty
KukkaHelmi-puutarhan perusti Esko Virtanen ennen armeijaan lähtöään 1948. Armeijan jälkeen Turkuun suuntautuneesta harjoittelusta tarttui matkaan opin lisäksi Raili Virtanen. Koko ikänsä puutarhalla työskenneltyään tämä nykyinen eläkeläinen ei malta pysyä pois puutarhalta. Koronan vuoksi eristyksiin joutunut Raili Virtanen on välillä päässyt nyppimään rikkaruohoja myyntitaimista.
Alkuun linja-autolla Porvoon torille myyntiin kuljetettavista hyötykasveista valikoima laajeni leikkokukkiin. Vuonna 1967 rakennettu kasvihuone oli aikanaan ensimmäisiä alumiinirakenteisia huoneita Suomessa. Maapedeissä kasvoi neilikkaa ja krysanteemeja.
Nuoresta pitäen puutarhalla työskennellyt Timo Virtanen jatkoi toiminnan kehittämistä 1987 lähtien yhdessä puutarhurikoulun käyneen – ja parhaillaan yrityksessä oppisopimuksella kirjanpitoa ja taloushallintoa opiskelevan – vaimonsa kanssa. Pitkään kastelu tapahtui letkulla. Nyt isäntä pystyy jo nauramaan työmäärälle.
– Scheteligin Jarmo Lemström ehdotti, että mitä jos investoisitte rullapöytiin ja kastelujärjestelmiin. Onneksi näin tehtiin, Timo Virtanen sanoo.
Yrityksellä oli myös 1991–2018 kukkakauppoja, joissa Mirva Virtanen työskenteli eri puolilla pääkaupunkia. Niissä myytiin omia tuotteita, joten silloin viljeltiin vielä joulukukkia.
Maustekasvihuone ehostettiin uusimalla lasit. Hintalapuissa on myös tietoa kasveista.
Amppeleista tunnetaan
Tänä päivänä valtaosa ryhmäkasveista myydään suoraan puutarhalta.
– Amppelit ovat meidän juttumme. Pelargonit, karjalanneidot ja miljoonakellot ovat suosituimmat. Karjalanneidot loppuvat aina ensimmäisenä, Mirva ja Timo Virtanen kertovat.
Valtaosa amppeleista on 25 sentin ruukuissa, jolloin kuuden litran multatila palkitsee kuluttajan.
– Käytössä on toista vuotta Kekkilän sammalturve, jolloin multatila pysyy kosteampana. Kestolannoitteista ei ole tingitty koskaan, Timo Virtanen sanoo.
Ryhmäkasvien lajimäärä on noin 60 paikkeilla lajikkeiden ja maustekasvien tullessa päälle.
– Pistokkaat tulivat Ansarilta, Huiskulalta ja Koroisilta. Tosi hyvälaatuista kaikki, Timo Virtanen kehuu.
Koska puutarha ei sijaitse aivan valtaväylien läheisyydessä, vaikuttaa se ostoskäyttäytymiseen.
– Asiakkaiden keskiostos on iso, kun ihmiset eivät tänne asti tultuaan osta vain yhtä tai kahta kukkaa, Virtaset sanovat.
Amppeleista karjalanneidot loppuvat aina ensimmäisenä. Suurin neitoamppeli maksaa 29 euroa.
Valikoima laajenee aikaa seuraten
Kun Mirva Virtanen siirtyi kukkakaupasta töihin puutarhalle, oma asenne ja kasvivalikoima muuttuivat.
– Olin välillä äksyillyt kukkakaupalta soittaessani, miksi ei ehditä tuoda joitakin kasveja tai selvittää jotakin asiaa. Puutarhalla huomasin, kuinka paljon aikaa menee hoitotöihin, kuorman tekoon tai asiakaspalveluun. Olen sittemmin pyytänyt anteeksi sanomisiani, Mirva Virtanen kertoo nauraen.
Lajikevalikoima myös kasvoi hänen toiveestaan ja lisäkäsiensä ansiosta. Hyötykasvit otettiin valikoimiin kolme vuotta sitten. Kuluttajien kiinnostus heiniin on kasvanut, joten niidenkin valikoimaa on kasvatettu.
– Niille pitää kasvatuksen alussa vain olla kunnolla lämpöä, Timo Virtanen tietää.
Mirva Virtanen vierailee tyttärensä kanssa keväisin muutamilla lähipuutarhoilla. He ostavat kiinnostavia uusia kasveja ja istuttavat ne omaan pihaansa. Jos kasvit osoittautuvat hyviksi, niitä otetaan viljelyyn seuraavana vuonna. Näin niistä on paljon helpompi kertoa asiakkaille.
Viime vuonna kaivinkoneyrityksen perustanut poika kaivoi kukkapenkin huoneiden edustalle.
– Kesäkukkapenkkiin tulee kasvien nimet. Samalla asiakkaat näkevät, miten lajeja voi yhdistellä, Mirva Virtanen suunnittelee.
Myös asiakkaiden toiveita kuunnellaan. Sitä kautta viljelyyn otettiin esimerkiksi kuvernöörinkukka, peikonkakkara, kissanhäntä ja sammakonputki.
– Välillä olemme olleet liian aikaisessa. Esimerkiksi mustaa petuniaa on ollut neljä vuotta, mutta ei sitä ole niin haluttu. Tänä vuonna jätimme sen pois, niin johan sitä jo kysyttiin, Timo Virtanen kertoo puutarhan viidentenä aukiolopäivänä.
Raili Virtanen on talvella kirjoittanut hyötykasvien nimiä pyykkipoikiin, jotka kiinnitetään taimiin.
Markkinointi vaatii työtä
Puutarhan markkinointikanavat ovat paikallislehdet, Instagram, Facebook ja Pinterest. Myös Google-mainontaa on tehty. Facebook, Instagram ja Pinterest sopivat hyvin kukka-alan visuaalisuuteen.
Markkinoinnista ja sosiaalisesta mediasta vastaa tytär.
Uusin tempaus oli Yksinäinen narsissi -kampanjan ja erään puutarhan toteuttaman tempauksen innoittamana syntynyt orvokkiyllätys.
– Piilotimme Porvooseen ja Askolaan orvokkeja viestin kera, jossa kerrottiin niiden kaipaavan kotia ja että puutarhalta pääsee ostamaan lisää kukkakavereita. Oli mahtavaa saada iloisia viestejä orvokkien löytäjiltä. Esimerkiksi yksi yöhoitaja tuli ostoksille orvokin löydettyään, Mirva Virtanen kertoo.
Kampanjan aikana selvisi myös, että jopa viiden kilometrin säteellä on ihmisiä, jotka eivät tienneet yli 70 vuotta toimineesta puutarhasta.
– Alueelle muuttaa uusia ihmisiä, eikä markkinointi kulje enää suusta suuhun, Mirva Virtanen muistuttaa.
Positiivisena kauteen
– Kun ei ole muuta sesonkia kuin tämä kesäkukkakausi, niin kyllähän sen onnistuminen on tärkeää. Jos meistä toinen sairastuisi koronaan, niin putiikkihan pitäisi pistää kiinni, pariskunta miettii.
Pääsiäisenä oli tarkoitus pitää työpaja, mutta se jouduttiin perumaan. Kesäkukkien istutuskurssi järjestetään. Myös syksyllä ja talvella on tarkoitus järjestää kursseja, vaikka puutarhalla ei viljelykausi enää olekaan.
– Asiakkaat ovat sanoneet, että haluavat elää koronasta huolimatta tätä päivää. Kukat ovat helppoja ja halpoja ostoksia ja tuottavat iloa. Ihmiset saavat luvan kanssa olla kotona. Nyt on pysähdytty näkemään lähelle, Mirva Virtanen summaa tämän kevään tunnelmia.
Julkaistu Puutarha&kauppa-lehdessä 15.5.2020
Kukkahelmi/Pihlajamäen Kukka Ky
• Perustettu 1948, perustaja Esko Virtanen, toiminnassa mukana myös Raili Virtanen
• Puutarha sijaitsee Kerkkoossa Porvoossa
• Alkuun viljelykasveina hyötyvihannekset, sitten leikkokukat, nyt ryhmäkasvit ja hyötykasvien taimet. Puutarhalla oli kukkakauppoja 1991–2018.
• Vuodesta 1987 Timo Virtanen ja Mirva Virtanen yrittäjiksi. Timo Virtanen vastaa viljelystä.
• Puutarhan pinta-ala 1 500 m²
• Ryhmäkasvien myynti pääosin puutarhalta, yksi sopimusasiakas ja muutamia kukkakauppoja
• Palveluihin kuuluvat lisäksi kukkasidontatyöt ympäri vuoden ja Mirva Virtasen opintojen ansiosta myös pihasuunnittelu
• Työvoima yrittäjät, tytär hoitaa sosiaalisen median vapaa-ajalla