Asiakkaan kuuntelua värien keskellä

Taas on käyty läpi viime vuoden koeostajien kokemukset ja valittu niistä yksi, jossa kaikki meni nappiin. P&k Floristin Vuoden elämys -palkinnon saa tamperelaisen Kukkayksiö -liikkeen yrittäjä Sofia Palmroth.

Sofia Palmroth käyttää rohkeasti värejä Kukkayksiö-kukkakaupassaan Tampereella.

Teksti: Milla Tolonen Kuva: Sofia Palmroth

Koeostaja teki viime vuonna 26 kukkaostosta. Vuoden elämys -palkinto annetaan sille kaupalle, ­jossa koeostaja koki hyvää palvelua toimivassa ostoympäristössä ja tuote oli tarkoituksenmukainen siihen tarpeeseen, joka koeostajalla sillä ostokerralla oli. Vuoden elämys 2022 koettiin Tampereella syksyistä kyläilykimppua ostettaessa.

– Kiitos, tuntuu tosi hyvältä, olen vähän liikuttunut, sanoo Kukkayksiö Oy:n kukkakauppias Sofia Palmroth toimittajan selostettua koeostajan Vuoden elämyspalkinnon myöstämisperusteet.

– Olen aina pelännyt koeostajaa muiden kukkakaupoissa työskennellessäni, mutta nyt en edes huomannut käyntiä, paljastaa hiljattain yrittäjäksi ryhtynyt Palmroth.

”Liian hyvä asiakaspalvelija”

Koeostajan viime syyskuussa kirjoittama kokemus kukkien tilaamisesta puhelimella ja niiden noutamisesta Kukkayksiö-liikkeestä kertoo hyvästä asiakaspalvelusta. Tekstistä välittyy jatkuva huolenpito asiakkaasta ja tilaamisen päättää lause: Ostajalle jää luottavainen olo. Palvelutilanteen kuvaus loppuu hienosti: Koeostajan lähtiessä myyjä toivottaa hänelle mukavaa viikonloppua, siitä jää hyvä mieli.

Kerro asiakaspalvelufilosofiastasi, Sofia Palmroth.

– Kun olin töissä muiden kukkakaupoissa, kollegat sanoivat minulle, että palvelen asiakkaita liian hyvin. Mielestäni suomalaiset ovat yleisesti tottuneet liian huonoon asiakaspalveluun, ja haluan itse palvella asiakkaat erityisen hyvin niin, että jokainen tuntee olevansa erityinen asiakas. Kukkakauppaani saa tulla myös vaihtamaan kuulumisia ja vain nauttimaan tunnelmasta. Jotkut ovatkin löytäneet kohtaamispaikan idean. Mutta ostavat asiakkaani myös kukkia, ja suosittelevat kauppaani muille, siten asiakaspiiri laajenee vähitellen.

Sofia Palmroth järjestää 55 neliön kukkakaupassaan myös kursseja, joille mahtuu kymmenen osallistujaa kerrallaan.

Toimiva ja värikäs ostoympäristö

Kukkayksiö on perustettu 2021, ja se on maalattu Sofia Palmrothin lempiväreillä; tumman petroolilla, smaragdinvihreällä ja helmenvalkoisella.

– Pidän väreistä, kodikkuudesta ja art deco -tyylistä. Mielestäni valkoiset kaupat näyttävät helposti likaisilta. Olen aina harrastanut kuvataiteita, ja minulle on todella luontevaa yhdistää värejä ja muotoja. Kimppu kertoo minulle koko ajan, mitä se vaatii. Opiskellessani huomasin, että kuvataiteessa ja floristiikassa on paljon yhtäläisyyksiä, Palmroth kuvailee.

Enemmän kuin tarkoituksenmukainen

Koeostaja sai Kukkayksiöstä mukaansa kimpun, joka oli sekä koeostajan ja sen saajan mieleen. Paitsi että se oli erinomainen kyläilykimppu, sen materiaalit olivat suurimmaksi osaksi kuivattavia.

– Ajattelen kestävyyttä kaikessa tekemisessäni. Vähennän hävikkiä kuivaamalla kukkia ja käyttämällä niitä sidonnassa. ­Asiakkaani tuovat minulle sanomalehtipaperia pakkaamiseen ja käytän värikkäitä aikakauslehtien sivuja rondellojen sijasta. Hittituotteeni Visio-kimppu on kääritty Hesarin Visio-liitteen paperiin, Palmroth kertoo.

Vinkkejä ekologiseen kukkakaupan pitoon tarjoavat myös harjoittelijat.

– Kysyn harjoittelijoilta, mikä on nyt uutta ja mitä olette koulussa oppineet. Heiltä olen saanut ideoita ekologiseen sidontaan, jota ei painotettu vielä minun opiskeluaikanani 2000-luvun lopulla.

Uutta mielessä

Kukkayksiö on toiminut vasta puolitoista vuotta, mutta Palmroth on kovaa kyytiä kehittämässä uutta. Hän on mukana Tampere Local -ryhmässä, joka kokoaa yhteen yksinyrittäjiä synergian löytämiseksi.

– Suunnittelen esimerkiksi työhyvinvointipäivien järjestämistä kukkasidonnan lisäksi esimerkiksi aarrekarttojen tekemisen, joissa yhdistetään kukat ja värit sekä herätellään osallistujien luovuus, tai jonkun muun visuaalisen merkeissä. Yhteisöllinen toiminta kiinnostaa minua.

Lue juttu Syksyiset kyläilykimput puhelintilauksella P&k Floristista numerosta 15/2022.

Tilaa uutiskirje

Uuutiskirjeessä saat lehden ilmestymispäivänä maistiaisia uusimmasta lehdestä.
P&k uutiskirje ilmestyy 21 kertaa vuodessa.

Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Mikäli haluat tilata lehden, voit tilata sen tästä.

Puutarha&kauppa

Puutarha&kauppa kertoo ajankohtaiset uutiset ja kuulumiset koko alalta. Ammattitaitoisen, puutarha-alaan perusteellisesti perehtyneen toimituksen verkostot ulottuvat laajalle ja tuottavat jatkuvasti uutta tietoa lukijoille meiltä ja maailmalta.