Kasvista ei jätetä -hanke matkalla kohti kasvisvallankumousta

Kasvista ei jätetä -kampanja kannustaa suomalaisia lisäämään vihanneksia päivittäiseen ruokavalioon. Kampanjassa korostetaan kasvisten terveys- ja hyvinvointivaikutuksia sekä ruokailun monipuolistamista lempeällä otteella – vaikka tomaatti kerrallaan.

Kampanjan markkinoinnissa näkyvissä mainoskuvissa esitetään arkisia annoksia, joita parannetaan lisäämällä joukkoon vihanneksia. Sallivalla ja positiivisella viestillä muistutetaan, että pienikin lisäys kasvista on kotiinpäin.

Teksti: Johanna Reinikainen

Puhtaasti kotimaisen tämän vuoden päämarkkinointikampanja kantaa ylpeästi nimeä Kasvista ei jätetä. Kampanjassa nostetaan esiin monta terveyden, hyvinvoinnin ja ruokavalion raikastamisen kannalta tärkeää syytä sille, miksi vihanneksia ei kannata jättää pois päivän aterioilta. Kampanjan takana ovat Kauppapuutarhaliitto ja Österbottens Svenska Producentförbund, lisäksi mukaan on haastettu monenlaisia elintarvikealan toimijoita.
Kampanja tulee näkymään tämän vuoden aikana maanlaajuisesti ainakin ulkomainonnassa, erilaisten paikallismedioiden verkkobannereissa, sosiaalisen median mainonnassa ja vaikuttajayhteistöinä sekä PR-tempauksina. Puhtaasti kotimaisen omat sosiaalisen median tilit ja verkkosivut tukevat kampanjaa vahvasti.

Ravitsemussuositukset käynnistivät keskustelun
Syksyllä 2024 julkaistut päivitetyt ravitsemussuositukset nostivat tutun puoli kiloa päivässä -kasvistavoitteen 500–800 grammaan. Keskustelu kärjistyi nopeasti kritisoiviin äänenpainoihin, missä näimme mahdollisuuden kääntää keskusteluilmapiiri positiiviseksi ja armollisuutta korostavaksi. Kampanja kannustaakin jokaista suomalaista lisäämään vihreää lautaselleen, ja osaksi kaikenlaisia ruokavalioita.
Kasvisten käyttöön kehotetaan tarttumaan lempeästi – vaikka tomaatti kerrallaan. ­Inspiraatioksi tuodaan pilke silmäkulmassa luotuja lautasmalleja, joihin moni pystyy varmasti samaistumaan omassa arjessaan. Ainakin yritin-, Close enough-, ja Parhaani tein -lautasmallit tarjoavat samaistuttavia ajatuksia arkiruokailujen äärelle. Kampanjan tärkeä sanoma on, että pienikin kasvisten lisäys päivän aterioille on askel terveellisempään ruokavalioon.

Laajana rintamana kansanterveyttä edistämään
Puhtaasti kotimaisen kampanjakuvastossa päärooliin pääsevät kotimaiset kasvishuonevihannekset, ne kattavat jo nyt neljäsosan suomalaisten syömien tuoreiden vihannesten määrästä. Ravitsemussuositusten mukainen päivittäinen kasvisannos voi kuitenkin pitää sisällään myös marjoja, hedelmiä ja juureksia, joten mukaan hankkeeseen on haastettu mukaan Hedelmän- ja marjanviljelijäin liitto, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK sekä muitakin järjestöjä.
Kampanjan sanomaan ovat tarttuneet myös ainakin K-ryhmä, Marttaliitto, Satokausikalenteri ja monet kasvihuonevihanneksia viljelevät yrittäjät. Hanketta esiteltiin myös toukokuussa elintarvikealan tärkeimmässä asiantuntijatapahtumassa Elintarvikepäivässä sekä politiikan tasolla vaikuttavassa eduskunnan puutarhapäivässä.

Haluaako yrityksenne osallistua hankkeeseen pienesti tai isosti? Tutustu ideoihin ja materiaaleihin osoitteessa: puhtaastikotimainen.fi/hankekumppani

 

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeessä saat lehden ilmestymispäivänä maistiaisia uusimmasta lehdestä.
P&k uutiskirje ilmestyy 20 kertaa vuodessa.

Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Mikäli haluat tilata lehden, voit tilata sen tästä.

Puutarha&kauppa

Puutarha&kauppa kertoo ajankohtaiset uutiset ja kuulumiset koko alalta. Ammattitaitoisen, puutarha-alaan perusteellisesti perehtyneen toimituksen verkostot ulottuvat laajalle ja tuottavat jatkuvasti uutta tietoa lukijoille meiltä ja maailmalta.