Tulppaanimerta näkyvissä Kiinassa

Kiinasta on tullut koronapandemian jälkimainingeissa vaivihkaa varsinainen tulppaanimaa. Perinteisille kukkakaupoille ja puutarhamyymälöille ei ole kuitenkaan sijaa, vaan suurin osa ostoksista tehdään verkossa.

Tulppaanit loistavat Kiinassa maan lipun punaisen ja keltaisen lisäksi nyt myös vaaleanpunaisina ja valkoisina.

 

Teksti ja kuvat: Johanna Reinikainen

– Kiinassa tulppaanimeri on käsite, jolla tarkoitetaan tulppaanien täyttämää puistomaista aluetta. Esimerkiksi Kiinan itärannikolta Yanchengin kaupungista löytyy hollantilaiseksi tulppaanimereksi kutsuttu valtava kukka-alue. Myös pienempiä, tulppaanein maisemoituja puistoja löytyy lukuisia, kertoi Lee.

Yhteiskuntarakenne Kiinassa on kehittynyt viime vuosikymmenen aikana niin, että keskiluokan osuus väestöstä on kasvanut huomattavasti. Perinteisesti isoimmat kukkien ostajat ovat olleet julkisia tahoja, mutta nykyään myös yhä useammalla yksityishenkilöllä on varaa ja kiinnostusta hankkia tuoreita kukkia kotiin ja lahjaksi. Etenkin koronavuodet vauhdittivat kiinalaisen keskiluokan leikkokukkabuumia.

Tulppaani on noussut Kiinassa tärkeäksi tuotteeksi perinteisten ruusujen ja krysanteemien rinnalle, Leen mukaan se on koettu helposti lähestyttäväksi ja kyllin edulliseksi uutuudeksi leikkokukkamarkkinoilla. Tulppaanikauppa onkin kasvanut Kiinassa parissakymmenessä vuodessa räjähdysmäisesti.

Tärkeimpiä kauppakumppaneita sipulien ja valmiiden leikkokukkien hankintaan ovat Hollannin ohella Japani ja Thaimaa.

Gary Lee esitteli Kiinan kasvavaa tulppaanimarkkinaa.

Perinteisten viljelykäytäntöjen maa

Kiinassa hyödettiin vuoden 2023 omille markkinoille myyntiin noin 140 miljoonaa kukkaa. Tuontitulppaaneita markkinoille hankittiin noin 70 miljoonaa kappaletta.

Kaikkiaan kukkien viljelypinta-ala oli vuonna 2022 noin puolitoista miljoonaa hehtaaria – vielä vuonna 1997 se oli valtion kokoon nähden vaatimattomat 8 000 hehtaaria.

Viljely on työllistävää maaseuduilla – ja se vaatii myös kädentaitoja. Useilla tarhoilla tulppaanisipulit kuoritaan käsin ennen niiden istutusta, minkä koetaan nopeuttavan niiden kasvua perinteisin menetelmin.

– Vesiviljelyn pariin on löytänyt vasta aivan muutama toimija. Suurin osa kukista kasvaa yhä maapohjaisissa pedeissä tunnelihuoneissa, Lee selvitti.

Kukkaostoksia suoraan somesta

Sosiaalisen median trendien vaikutus näkyy Kiinassakin voimakkaasti. Tärkeitä värivariaatioita ovat maan lipun mukaisesti punainen ja keltainen. Niiden rinnalle ovat kirineet vaaleanpunainen ja valkoinen.

Kuluttajakuntaa viehättävät lähinnä yksinkertaisen kauniit kukkatyypit. Kerratuille ja muille erikoisuuksille ei vielä löydy kysyntää. Kiinalainen uusivuosi tammi–helmikuussa on kukkavuoden tärkein sesonki.

– Kuluttajamyynti tapahtuu valtaosin verkossa: jo 55 prosenttia tulppaaniostoksista tehdään netin ostoalustoilla. Koronavuodet toimivat verkkokaupan edistäjinä. Myös supermarketeissa ja yksittäisissä kukkakaupoissa myydään leikkokukkia, mutta kiinalainen ostaja arvostaa enemmän saatavilla olevaa volyymia kuin floristiikkaa, kuvaili Lee.

Sidontatöitä esitellään ja myydään kuitenkin jonkin verran sosiaalisen median avulla. Esimerkiksi Kiinan Tiktokissa kaupanteko livestriimin kautta on jo arkipäivää: kiinnostavan videon nähtyään katselija pääsee suoraan ostoksille.

Sosiaalisen median myyntikanava onkin ollut pelastus monelle pienemmälle kukkaviljelijälle – heille potentiaalisen asiakaskunnan tavoittaminen suoraan verkossa ilman välikäsiä on usein kannattavin väylä kaupankäyntiin.

 

 

 

 

 

Tilaa uutiskirje

Uuutiskirjeessä saat lehden ilmestymispäivänä maistiaisia uusimmasta lehdestä.
P&k uutiskirje ilmestyy 21 kertaa vuodessa.

Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Mikäli haluat tilata lehden, voit tilata sen tästä.

Puutarha&kauppa

Puutarha&kauppa kertoo ajankohtaiset uutiset ja kuulumiset koko alalta. Ammattitaitoisen, puutarha-alaan perusteellisesti perehtyneen toimituksen verkostot ulottuvat laajalle ja tuottavat jatkuvasti uutta tietoa lukijoille meiltä ja maailmalta.