Kuhmoisten kasvava kukkakauppa

Suomen Kukkakauppiasliiton puheenjohtaja, floristi Taina Hinskala pitää kukkakauppaa parintuhannen asukkaan Kuhmoisissa. Kolmentoista yrittäjävuoden aikana yritys on kasvanut ja kehittynyt.

Hinskala Taina 2019 1

Teksti ja kuvat: Marianna Soini

Kuhmoisten vanhin kerrostalo seisoo kylän keskusraitin Toritien alkupäässä. Se on nähnyt 60 vuoden aikana monenlaista yritystä mopokorjaamosta taloustavaramyymälään. Yhden kellarivaraston ovessa varoitetaan vielä patruunoiden räjähdysvaarasta.

Nyt liiketila elää kuitenkin uutta ja seesteistä aikaa, sillä Kuhmoisten Kukkakauppa ja Hautauspalvelu on ottanut sen käyttöönsä. Valkoiset seinät heijastavat lumisen maiseman valoa ja päästävät kukat, viherkasvit ja kalusteiden vanhat puupinnat oikeuksiinsa.

– Haluan, että kukkakauppani on kotoisa ja valoisa, sanoo yrittäjä Taina Hinskala.

Kierrätyskalusteet, kasviaiheiset tapetit tehosteseinillä sekä rehevä kukkatarjonta tekevätkin kävijälle kodikkaan tunnelman.

Pikaisesti tuplatiloihin

Uusissa tiloissa on 150 neliötä kahdessa kerroksessa, ja jo nyt Taina Hinskala ihmettelee, miten kauppa vielä syksyllä mahtuikin entisiin, puolet pienempiin puitteisiin. Muutto ei silti ollut suunnitelmissa ennen kuin edellinen vuokranantaja ilmoitti ottavansa tilat omaan käyttöönsä.

– Kun tieto tuli marraskuussa, se herätti ensin huolta: mistä uusi paikka löytyy, millainen vaiva muuttamisessa on, mitä se maksaa ja joulukin on tulossa. Mutta kun projekti pääsi alkuun, se alkoikin innostaa. Nyt tekee mieli päästä tekemään jo muitakin muutoksia esimerkiksi markkinoinnissa, Hinskala kertoo.

Kukkakauppa oli joulun jälkeen suljettuna kolme viikkoa, kunnes uusi myymälä saatiin remontoitua ja tavarat käytyä läpi. Apuna oli sisustussuunnittelija ja ammattilaisia, mutta paljon tehtiin myös itse. Avajaisia vietettiin tammikuun lopulla.

– Paljon kivaa palautetta on tullut, kauppias kertoo asiakkaiden reaktioista.

Katutason tilat ovat nyt kunnossa, mutta leveiden kiviportaiden alapäässä odottaa remonttivuoroaan samankokoinen mutta sokkeloinen kellari. Sen etuna on runsaan työtilan lisäksi oma lastausovi. Näin myymälään voidaan viedä tuotteet suoraan myyntiin, eikä tukkuauto tuki asiakkaiden kulkua.

Hautauspalvelu omassa rauhassa

Ikkunat ovat vielä paljaina, sillä teippauksia päästään tekemään vasta ilmojen lauhduttua. Myös valomainos puuttuu toistaiseksi.

– Siinä näkyy nimenomaan sana kukkakauppa, sillä kukaan ei varsinaisesti halua tulla hautaustoimistoon, Hinskala toteaa.

Hänen yrityksensä on kuitenkin myös täyden palvelun hautaustoimisto. Uusi liiketila jakautuu kahteen osaan siten, että hautaus­puolelle pääsee kulkemaan sekä sisäkautta että omasta ulko-ovesta. Samalla tunnelma vaihtuu kukkakaupan iloisesta ja rönsyilevästä meiningistä rauhalliseen ja pehmeään.

Hinskala hoitaa kaikki hautajaisiin liittyvät järjestelyt asiakkailleen, mutta hankkii esimerkiksi kuljetukset ostopalveluna.

– Kukkakauppiaana panostan omiin vahvuuksiini. Olen miettinyt paljon sitä, miten luon asiakkaille surusta huolimatta positiivisen palvelukokemuksen. Asiakkaat ovatkin hyvin löytäneet palveluni.

Kuhmoisten kaltaisessa maaseutukunnassa lähes kaikki 40–60 vuosittaista surutilaisuutta ovat vielä perinteisiä arkkuhautajaisia kukkalaitteineen. Saattoväki­ supistuu täälläkin: kun ennen oli yleisesti 100–120 hengen hautajaisia, nyt iso tilaisuus tarkoittaa 80 henkilöä.

– Meillä on seurakunnalla henkilökuntaa huolehtimaan kukista, mutta olen vilpittömästi surullinen kuullessani yhden kukan hautajaisten yleistymisestä. Kukilla on keskeinen merkitys surutyössä ja tunnesiteen ilmaisemisessa, Hinskala pohtii.

Hautajaiset ovat yritykselle merkittävää liiketoimintaa, sillä niistä muodostuu noin kolmannes liikevaihdosta. Kokonaisuus on tätäkin suurempi, kun mukaan lasketaan kaikki surunvalittelukukista hautakiviin.

hautauspalvelunurkka 1

Hautauspalvelun asiakkaille on varattu runsaasti rauhallista ja kotoisaa tilaa. Sisustus on syntynyt pääosin kierrätystavaroista.

Luonteva alku yrittäjänä

Taina Hinskala ennätti tehdä monenlaista työtä ennen kukkakauppaa. Kun perhe oli perustettu Kuhmoisiin ja äitiyslomat pidetty, hän lähti Jämsään opiskelemaan puutarhuriksi ja sitten floristiksi.

– Etenkin floristiikan maailmaan tutustuminen oli loputtoman kiehtovaa. Yhä uudestaan ajattelin, että wau! Kaikki kukkasidonta on edelleen ihanaa, ja varsinkin pidän iloisten juhlien kukittamisesta.

Hinskalan työnantaja halusi keskittyä muuhun yritystoimintaan ja tarjosi kukkakauppaa hänelle 2005. Päätös ryhtyä yrittäjäksi oli luonteva, vaikka aluksi jännitti.

– Kun oman kaupan avajaiset lähestyivät, mietin, tuleeko kukaan edes paikalle. Mutta väkeä saapuikin sankoin joukoin. Moni sanoi odottaneensa tätä hetkeä.

Seuraavaksi Hinskala opiskeli vielä työn ohessa yrittäjän ammattitutkinnon, joka vahvisti päätöstä ja antoi tukea varsinkin markkinointiin ja laskentaan.

infotaulu 1

 IPM-messuilta löytyneet infotaulut otettiin heti käyttöön eri puolilla kauppaa.
Ne toimivat hinnoista ja palveluista kertomiseen sekä neuvojen ja vinkkien jakamiseen.

Kullanarvoinen tukiverkko

Taina Hinskala on yksityinen elinkeinonharjoittaja ja toiminimiyrittäjä. Kukkakaupan pyörittämiseen osallistuu lisäksi monia tärkeitä ihmisiä, joiden merkitys on ollut valtaisa.

– Mieheni Juha ja teini-ikäiset poikani Onni ja Otto. Anoppini ja poikien mummu Liisa, joka on huolehtinut kotipäästä. Mieheni siskot Hanna sekä Kaisa, hänen miehensä ja heidän kaikki viisi lastaan. Vaikka olen yritykseni ainoa kokoaikainen työntekijä, tämä on todellinen perheyritys. Välillä kymmenenkin henkilöä osallistuu jollain tavalla kukkakaupan toimintaan.

Yritys toimii kauppiaan mielestä hyvin juuri näin. Viime kädessä hän on yksin vastuussa siitä, ja se on reilua yhteistyökumppaneita kohtaan.

Näitä ovat myös kukkatukut, joiden määrän Hinskala on tietoisesti rajoittanut muutamaan. Tärkein näistä on Helsingin Kukkatoimitus, jonka kuorma saapuu kahdesti viikossa ja sisältää mahdollisimman paljon kotimaisia, etenkin Martin Tarhan arvostettuja ruukkukukkia. Lahtelainen EV-Trader tuo täydennystä tarvittaessa, ja joskus tulee jotain erityistä hollantilaisten autoista.

– Täytyy ymmärtää koko ketjun rakennetta. Olen omilla toimillani mukana siinä, millaisia kukkatukkuja meillä on. Enkä muistakaan, milloin olisin reklamoinut viimeksi, niin hyvin nämä kumppanit toimivat.

tapetti 1

Muutama tehosteseinä sai pintaansa iloisen kolibritapetin. Valintaan vaikutti myös se, että tätä tapettia ei tarvinnut varata ja odottaa.

On hyvä väsyä tehdystä työstä

Taina Hinskala valittiin viime syksynä Suomen Kukkakauppiasliiton puheenjohtajaksi. Se herätti Kuhmoisissa positiivista huomiota. Myös jäsenyrittäjät ovat panneet merkille, että liittoa johtaa nyt pienen paikkakunnan kivijalkakukkakauppias.

Miten aika riittää oman, entistä isomman kaupan sekä liiton asioiden hoitamiseen?

– Olen aina puhelimen päässä ja katson liiton sähköpostit kerran päivässä. Pidän toimistopäivän Helsingissä kerran viikossa, ja silloin tukiverkkoni huolehtii kaupasta. Tykkään ja haluan tehdä kumpaakin työtä, Hins­kala painottaa.

Liiton hallituksen jämpti työnjako saa häneltä kiitosta. Kun tehtävät ovat selvät, jokaiselle hallituksen jäsenelle suodaan työrauhaa hoitaa niitä. Keskinäinen kommunikaatio pelaa sujuvasti ja nopeasti. Erityisinä toimintapäivinä hallitus kokoontuu Helsingin toimistolla ja urakoi käytännön asioita ja kehittämistyötä eteenpäin.

– Pidän siitä, että on pitkä lista tehtäviä, joita hoidan yksi kerrallaan kuntoon. Tuntuu hyvältä tehdä työtä ja saada asioita aikaiseksi. Ja tykkään myös väsyä tehdystä työstä, silloin voi hyvillä mielin levätä illalla, aktiivinen kukkakauppias kuvailee.

Kuhmoisten Kukkakauppa ja Hautauspalvelu

  • Omistaja Taina Hinskala vuodesta 2005
  • Sijaitsee Toritiellä Kuhmoisissa
  • Pinta-ala 150 m2 katutasossa ja 150 m2 kellarissa
  • Kukkakaupan päätuote leikkokukkasidonta, lisäksi ruukkukukkia ja viherkasveja
  • Kimpun keskihinta 28–32 euroa
  • Liikevaihto 170 000 euroa 2018, kasvutavoite 12 000 euroa 2019

 

Tilaa uutiskirje

Uuutiskirjeessä saat lehden ilmestymispäivänä maistiaisia uusimmasta lehdestä.
P&k uutiskirje ilmestyy 21 kertaa vuodessa.

Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Mikäli haluat tilata lehden, voit tilata sen tästä.

Puutarha&kauppa

Puutarha&kauppa kertoo ajankohtaiset uutiset ja kuulumiset koko alalta. Ammattitaitoisen, puutarha-alaan perusteellisesti perehtyneen toimituksen verkostot ulottuvat laajalle ja tuottavat jatkuvasti uutta tietoa lukijoille meiltä ja maailmalta.