20 numeroa vuodessa. Seuraava lehti ilmestyy 21.5.2021

Koonnut: Milla Tolonen

Koeostaja halusi kokeilla tuttuja sovelluksia uuteen tarkoitukseen, kukkien tilaamiseen. Mielessä oli värikäs kukkakimppu uuden vuoden­ kunniaksi ja talvisen sään piristykseksi. Ostokset sujuivat näppärästi ja nopeasti niin ruuan tilaussovelluksissa kuin Instagram-kaupassakin. ­Tilauspäiville Helsinkiin sattuivat kovat pyryt ja pakkaset, jotka hankaloittivat toimituksia. Kukat saatiin kuitenkin kotiin vähällä vaivalla.

kimppu1

1. Tilaus somettaessa

Kaupan ulkoasu ja toimivuus Instagramissa yrityksillä on mahdollisuus ottaa käyttöön uusi ominaisuus, kauppatoiminto, jonka kautta käyttäjät voivat tilata yrityksen tuotteita. Koeostaja etsii lähialueensa kukkakauppojen profiileja, mutta kovin monella ei ole toimintoa vielä käytössä. Kukkakauppa kuitenkin löytyy, ja sen Instagram-kaupan olemus on -visuaalisesti miellyttävä ja selkeä. Yrityksen Instagram-kaupassa on valittavana viisi eri tuotetta, joista neljä on valmiskimppuja. Koeostaja valitsee värikkäimmän kimpun. Valinnan jälkeen sovellus ohjaa maksamaan kukkakaupan omaan verkkokauppaan, joka toimii moitteettomasti. 

Asioinnin sujuvuus Ostaminen on helppoa arkipäiväisen Instagram-selailun yhteydessä.  

Tuote ja hinta Leinikki, krysanteemi, eustoma, vahakukka, piikkiputki, eukalyptus ja eteläntähti. Kimpun hinta 35 euroa, kuljetus 14 euroa. 

Maksaminen Maksaminen verkkokaupassa verkkopankin kautta, toimi hyvin. Kuitti sähköpostiin.  

Toimitustapa ja -aika Toimituksen voi valita haluamalleen päivälle, aikaisintaan seuraavalle päivälle. Lähetti soitti etukäteen ja toi kukat kotiovelle. 

Tuotteen ominaisuudet verrattuna tuotteen kuvaukseen Kimppu oli saman sävyinen kuin kuvassa. Kukat eivät olleet täysin samat, mutta kuvailussa lukikin, että kimppu tehdään kaupan valikoiman mukaan. Kimppu oli koeostajan mielestä upea elämys ja isomman näköinen kuin kuvassa. Kimpussa oli käsin kirjoitettu tervehdys mukana, joka toi henkilökohtaisuuden tunnetta. 

Kotiväen kommentit Oho, onpa valtava! 

kimppu2

2. Sujuva sovellus

Kaupan ulkoasu ja toimivuus Koeostaja kokeilee tilata kimpun alun perin ruoankuljetukseen tarkoitetun Wolt-sovelluksen kautta. Sovellus on todella selkeä ja toimii moitteettomasti. Sovelluksesta pystyy hakemaan erikseen kukkakaupat, mikä nopeuttaa hakua. Koeostaja valitsee lähistöllä sijaitsevan kukkakaupan, jonka valikoimassa on kahdeksan valmiskimppua. Koeostaja valitsee niistä värikkäimmän. 

Asioinnin sujuvuus Koeostaja on sovelluksen tottunut käyttäjä, joten asiointi sujuu minuuteissa. Koska koeostaja on aikaisemmin syöttänyt sovellukseen maksutietonsa, maksu sujuu helposti yhdellä napinpainalluksella. 

Tuote ja hinta Neilikka, krysanteemi, inkalilja, ikiviuhko, eukalyptus. Kimppu 27 euroa, kuljetusmaksu 3,90. Kuljetuksen hinta riippuu matkan pituudesta, sovellus määrittää itse kuljetuksen hinnan.  

Maksaminen Sovelluksen kautta luottokortilla, kuitti sähköpostiin.

Toimitustapa ja -aika Woltin lähettikumppani toimittaa kukat. Lähetysaikaa ei voi valita, tilaus lähtee käyntiin heti. Alkuperäinen toimitusaika-arvio oli 45 minuuttia, mutta lähetyksessä menee puolitoista tuntia. Tilaus tehtiin lounasaikana ja pahan lumimyrskyn aikaan, joten viivästys oli ymmärrettävää. Lähetin liikkeitä voi seurata reaaliaikaisesti sovelluksesta.   

Tuotteen ominaisuudet verrattuna tuotteen kuvaukseen Tuote on saman näköinen kuin sovelluksen kuvassa. Osa kukista on eri kukkia, mutta tuotteen kuvauksessa kerrotaan, että kukat saattavat poiketa kuvasta. 

Kotiväen kommentit Hieno.

kimppu3

3. Nopeaa ja helppoa

Kaupan ulkoasu ja toimivuus Koeostaja päättää kokeilla kukkien tilaukseen myös toista ruoankuljetuspalvelua, Foodoraa. Sovellus on samantapainen kuin Wolt, ja sieltäkin voi hakea erikseen kukkakauppoja. Vaihtoehtoja on vähemmän kuin Woltissa, ja koeostaja joutuu tilaamaan kimpun hieman kauempaa. Koeostajan valitsemasta kaupasta saa valita jopa kymmenien kimppujen väliltä. Koeostaja valitsee värikkään keskikokoisen kimpun. 

Asioinnin sujuvuus Asiointi sujuu yhtä kätevästi kuin Woltissa. Koska koeostaja on jo sovelluksen käyttäjä, maksutiedot ovat valmiina ja kimppu on nopeasti tilattu. 

Tuote ja hinta Leinikki, gerbera, kruunuvuokko, neilikka, ikiviuhko, ruskus, eukalyptus, nahkalehti. Kimppu 35, kuljetus 6,90 euroa. Foodoran määrittämä kuljetuksen hinta riippuu kaupan etäisyydestä. 

Maksaminen Sovelluksen kautta kortilla. Kuitti sähköpostiin.

 Toimitustapa ja -aika Toimituksen aika-arvio- on noin tunti, mutta toimitukseen menee lopulta puolitoista tuntia erittäin huonon sään vuoksi. Sovelluksen lähettikumppani toimitti lähetyksen. Lähetin liikkeitä voi seurata sovelluksesta, mutta tällä tilauskerralla seuranta toimi huonosti. 

 Tuotteen ominaisuudet verrattuna tuotteen kuvaukseen Kimpussa oli samat sävyt kuin sovelluksen kuvassa, mutta kukat eivät olleet samoja. Koeostajan mielestä kimppuun valitut kukat olivat kuitenkin kauniimpia kuin kuvassa.  

Kotiväen kommentit Mukavan värikäs.

kimppu4

4. Kukkia&ruokaa

Kaupan ulkoasu ja toimivuus Koeostaja tilaa kukat käyttämästään K-Ruoka-verkkokaupasta ruokaostosten lomassa. 

Asioinnin sujuvuus Ostaminen on tuttua, helppoa ja nopeaa. Koeostaja tekee tilauksen pari päivää ennen toimitusta, ja sitä on mahdollista muokata edellisiltaan kello 22 asti.

Tuote ja hinta Pirkka monivärinen tulppaanikimppu, väreinä vaaleanpunainen valkoraitainen, valkoinen ja liila.  Kaksi 15 kappaleen nippua eli 30 kotimaista tulppaania, yhteensä 15,98 euroa. Kaikkiaan yli sadan euron ostokset keräiltiin, kuljetettiin ja kannettiin kotiovelle kerrostalon neljänteen kerrokseen 9,90 euron hintaan.

Maksaminen Nettitilauksen yhteydessä luottokortilla, lisävahvistus verkkopankkitunnuksilla. Kuitti sähköpostiin tuotteiden keräilyn jälkeen.  

Toimitustapa ja -aika Kotiinkuljetus, toimitusaika perjantaina kello 14–18. Hankalien talvikelien vuoksi kuljetus myöhästyy, koeostaja soittelee sen perään K-kauppaan, mutta ei saa täsmennystä toimitusaikaan. Lopulta koeostaja joutuu lähtemään asioille, jättämään lapun oveen ja pyytämään kuljettajaa jättämään ostokset ovelle. Koeostajan palatessa kotiin kello 19.30 ostokset on jätetty rappukäytävään oven eteen. Tulppaanit ovat pelkässä myyntikääreessään päällimmäisenä, vaikka ulkona on pakkasta lähes 20 astetta.

 Tuotteen ominaisuudet verrattuna tuotteen kuvaukseen Tarkka väriyhdistelmä ei ollut ennalta tiedossa, mutta saatu värikirjo miellytti koeostajaa. Kaksi katkennutta tulppaania päätyivät erikseen pikkumaljakkoon.

 Kotiväen kommentit Ihana, raikas, kuin sisustuslehdestä. Söpöt ja karkkimaiset kukat.

Huomioitavaa

• Kuluttaja tekee ostoksia entistä enemmän niissä sovelluksissa, joita hän jo valmiiksi arjessaan käyttää. Esimerkiksi Instagramiin ei tarvitse perustaa uutta verkkokauppaa, vaan sovellus ohjaa yrityksen verkkokauppaan.  

• Verkon kautta tehtyihin tilauksiin kannattaa miettiä jotain pientä ekstraa, kuten tervehdysteksti asiakkaan nimellä. Tämä lisää verkkopalvelun henkilökohtaisuutta ja elämyksellisyyttä. 

• Voisiko sinä tehdä yhteistyötä lähistön ruokakauppiaan kanssa ja tarjota ruokaverkkokaupan perusvalikoiman täydennykseksi sidottuja kimppuja?

• Ruokakuskit ja lähetit eivät ole kukkien ammattilaisia, joten pakkaa lähetykset huolella.

Aikaisemmat jutut