20 numeroa vuodessa. Lehti ilmestyy heinäkuussa 3.7. ja elokuussa 7.8.

Julkaistu Puutarha&kauppa-lehdessä 24.4.2020

kasidesijahanskat

Pirilän Kukkatalossa on sisäänkäynnissä kertakäyttöhanskoja ja käsidesiä.

noutopiste

Järvenpään Kukkatalossa on ulkona kassa ja verkosta tehtyjen ostosten noutopiste.

Yskiminen, välimatka, maksaminen – koronaviruksen leviämistä pyritään estämään puutarhamyymälöissä, koska vuoden tärkein aika on alkamassa. 

Teksti ja kuvat: Anu Pirhonen

Joka kevät puutarhakauppakauden alkaessa yrittäjät jännittävät säiden vaikutusta ihmisten ostohalukkuuteen ja liikkumiseen. Niin myös tänä vuonna, mutta nyt näihin vaikuttaa myös koronavirus. 

Huomaamattomia pleksejä puutarhamyymälöiden kassoilla. Käsidesiä ja ohjeita turvavälin säilyttämiseen. Noutopalvelu ja kotiinkuljetus. Sesonki halutaan turvata kaikin mahdollisin keinoin. 

Plantagen on kertonut kanta-asiakkailleen lähetetyssä uutiskirjeessä toimenpiteistä, joita myymälöissä tehdään ja joita toivotaan asiakkaiden noudattavan, jotta ­asiointi on turvallista kaikille. Näihin kuuluvat kosketuspintojen, kuten ostoskärryjen ja korttipäätteiden, huolellinen desinfiointi, hyvä käsihygienia sekä ohjeet yskimiseen ja niistämiseen, maksamiseen ja turvavälin säilyttämiseen. 

Taimimaa Espoossa tarjoaa koronaviruksen riskiryhmiin kuuluville asiakkaille yli 50 euron ostoksista kuljetuksen kymmenen euron hintaan enintään viiden kilometrin päähän. Myymälässä on myös mahdollista asioida autosta poistumatta. 

Viherpeukaloilla sesonki on jo täydessä käynnissä, ja myymäläkin on ollut auki jo huhtikuun alusta. Verkkokaupasta tilaaminen on turvallista, sillä kasvit eivät välitä virusta. 

– Verkkokauppa käy erittäin hyvin, ja keväästä odotetaan sen osalta myynnillisesti hyvää. Myymälästä on vielä tässä vaiheessa vaikea sanoa.  Ihmisiä kyllä käy, mutta ei ihan normaaliin tahtiin, Jari Heinonen kertoo.

Käyttöön on otettu noutopalvelu, jossa ­asiakkaiden tilaukset pakataan valmiiksi ja ne voi noutaa myymälästä tai parkkipaikalta. Kotiinkuljetuksista on tullut erittäin myönteistä palautetta.

Puutarhanikkarit toimii pääkaupunkiseudulla. Alkushokin jälkeen ilahdutti, kun kausi alkoi aikaisin ja taimien saatavuutta kyseltiin valtavasti. Taimihinnastot lähetettiin asiakkaille Excel-tiedostona. 

– Myynnit ovat viime kevättä paremmat. Tilaukset verkosta ovat kasvaneet, samoin kotiinkuljetukset ja ostosten noudot pihalta. Moni on sanonut, että laittavat nyt 5–10 vuotta suunnitelmissa olleen pihan kuntoon, kun eivät matkusta. Asiakkaiksi on tullut myös niitä, jotka eivät ole koskaan kasvattaneet mitään. Tästä voi jopa tulla paras kausi ikinä, Katja Nikkari sanoo.

– Voimme tarjota nyt unohdusta talvettomasta talvesta ja koronasta. Asiakkaat ovat hyvällä tuulella. Puutarhanhoito on sallittu harrastus.  

Mustila Puutarhan myymälään ­Elimäelle on tullut kasveja viime ja tällä viikolla. Vaikka kauteen lähdetään luottavaisin mielin, nähtäväksi jää, tuleeko asiakkaita myymälään.

– Onneksi meillä on verkkokauppa ja siellä käy vilinä! Asiakkaat ostavat nyt selvästi enemmän kertaostoksena ja valitsevat useimmiten kotiintoimituksen, Mari ­Tigerstedt kertoo. 

Verkkokauppaostoja voi noutaa sovittaessa myymälän ulkopuolelta. Ovet myös avataan pyynnöstä vain riskiryhmään kuuluvalle.

– Verkkokaupassa on otettu käyttöön chat eli palvelua on siirretty myös sinne asiakkaiden asioinnin tueksi.

Järvenpään Kukkatalon ulkomyymälässä on ulkokassa ja verkko-ostosten noutopiste. Yrittäjä Joonas Nieminen kertoo, että myymälää on ollut hyvin aika laittaa kuntoon, mutta tämän kevään kaupankäynti on vielä kysymysmerkki. Työntekijä Sini Kujala on huomannut, että asiakaspalvelu on siirtynyt puhelimeen, jossa opastetaan verkko-ostoja tekeviä asiakkaita. Verkkokaupan Avoin tuote -kohdassa myös puhelimessa tilatun tuotteen saa helposti maksettua.     

Iitin Imarre Iitissä on syyskuussa 2019 perustettu kukkakauppa. Korona sysäsi avaamaan puutarhapuodin pääsiäisenä.

– Kukkakaupassa hiljeni, ja ulkomyymälässä on helpompi järjestää turvallinen ­asiointi. Olemme niin pieni yritys, että koronaakin pienempi muutos voi meidät kaataa. Päätimme avopuolisoni kanssa ottaa härkää sarvista, Anu Korhonen kertoo.

Myymälä on auki keskiviikosta lauantaihin toimipaikan Maatilatorin aukioloa mukaillen. Näin ensimmäisenä keväänä ei monivuotisia kasveja vielä oteta valikoimiin, mutta siemenet, kesäkukat, yrtit, lannoitteet ja mullat löytyvät pienestä 80 neliön myymälästä. 

– Kivasti on käynyt asiakkaita.

Varmista myynti

• Markkinoi aktiivisesti – kerro mahdollisuuksista asioida turvallisesti. Some- ja ilmaisjakelumarkkinointi toimivat nykytilanteessa.

• Ohjaa myyntiä puhelin- ja nettimyyntiin. Panosta nettisivuihin ja eri somekanaviin.

• Markkinoi kotiinkuljetuspalveluja

• Panosta ulkomyyntiin – se koetaan turvalliseksi

• Tärkeimpien tuotteiden nouto- ja ostomahdollisuus toimii drive-in-palveluna

• Tee valmiita istutussettejä, joissa on mukana kaikki tarpeellinen

• Lisää palvelua, asiakaspalvelija on monelle hyvä henkireikä ja lisää myyntiä

• Suojaa ja opasta henkilökuntaasi pysymään terveenä 

• Suosi turvallista lähimaksua ja opasta asiakkaita toimimaan oikein myymälässä

• Pidä huolta, että myymälässä voi asioida olematta liian lähellä muita.

Vinkit antoi Puutarhaliitto

 

Aikaisemmat jutut