20 numeroa vuodessa. Seuraava lehti ilmestyy 14.12.

nettiinFlavorino 1 

Flavorino-tomaa­tit pakataan kartonkirasiaan, jossa on paljon tietoa tuotteen taustoista. 

Teksti ja kuva: Marianna Soini

Kun ruokakaupan heviosastolle ilmestyy Närpiön Vihanneksen uutuus­tuote, sen takana on usein kolme vuotta kehitystyötä kuluttajien ja kaupan edustajien kanssa. Jatkossa uutuuksia voidaan nähdä muuallakin.

Viitisen vuotta sitten Närpiön Vihannes Osuuskunnassa päätettiin muuttaa toimintatapaa. Kuluttajien ja kaupan näkemyksiin ja toiveisiin paneuduttiin perusteellisesti, ja tämän seurauksena kauppojen hevitiskeille onkin ilmestynyt uutuustuote toisensa perään.

– Kuluttaja ja kauppa sisältyvät nykyään aina myyntiprosesseihimme. Teemme kuluttajatutkimuksia ja käytämme makuraateja. Kaupan ja keskusliikkeiden hankinta-, valikoima- ja myyntiammattilaiset ottavat kantaa tuotteisiin kehitystyön alusta asti, myynti- ja markkinointijohtaja Jonas Lundström kertoo.

Hänen mukaansa tuottajaosuuskunnan ammattilaisten on toimittava omien tuotteidensa asiantuntijoina sekä kaupan suuntaan että kuluttajille. Kauppojen tuotemäärä on niin valtava, ettei sieltä voida vaatia osaamista kaikista tuotteista.

– Lisämyynti kiinnostaa aina kauppaakin, joten aktiivinen ja tiivis yhteydenpito on olennaista. Sitä myös arvostetaan. Kaikkien­ kanssa on ratkaisuja löytynyt, Lundström sanoo.

Tuotteiden testaaminen on moninkertaistunut vuosikymmenen alkuun verrattuna. Tänä vuonna koeviljelyssä oli noin 50 tuotetta, joista toki vain murto-osa pääsee jatkoon.

– Jos maku ei riitä, jos viljelytekniikka ei toimi tai jos tuote ei istu kokonaisuuteen, se hylätään. Uusi tuote ei ole itseisarvo, vaan sen pitää aina tuoda lisäarvoa kuluttajalle ja sen on lunastettava paikkansa kaupan hyllyssä, Lundström painottaa.

Prosessi valmiiksi tuotteeksi kestää usein kolme vuotta ja alkaa aina viljelytekniikasta.

– Aivan fantastisen makuisia lajikkeita on jouduttu sulkemaan pois, kun viljelyssä, kauppakestävyydessä, sadossa tai taudinkestävyydessä on ollut puutteita.

Hän paljastaa, että ensi vuonna huhti–toukokuun aikana Närpiön Vihannes tuo markkinoille neljä täysin uutta tuotetta sekä täysin uuden vihannesten pakkaustyypin. Päätökset pakkauksesta ja siihen liittyvästä kone­investoinnista on juuri tehty. 

– Tästä tulee mullistava muutos, jolla leikkaamme muovin painoa pakkausta kohti reippaasti, Lundstöm hehkuttaa.

Mistä muualta kasvihuonevihanneksia voitaisiin myydä kuin ruokakaupasta ja sen heviosastolta? Tätä kysymystä on pohdittu Närpiössä paljon, ja vastauksiakin on alkanut löytyä. Koska näitä tuotteita voidaan myydä huoneenlämmössä, tarjolla on paljon kiinnostavia mahdollisuuksia.

– Toisaalta, jos vaikkapa tomaattipikarit myydään välipalatuotteina jukurttijuomien ja myslipatukoiden rinnalla, potentiaalinen kilpailijakenttäkin muuttuu täysin. On kuitenkin selvää, että eri käyttötarkoituksiin on etsittävä parhaiten sopiva tuote. Enää ei voida sanoa, että one size fits all, Lundström tietää.

Sosiaalinen media on muuttanut muotoaan markkinoinnin välineenä. Vielä muutama vuosi sitten oli tärkeää haalia seuraajia ja tykkääjiä, jotka näkivät sitten suuren osan jaetusta sisällöstä. Nyt esimerkiksi Facebook näyttää postauksen noin kuudelle prosentille tykkääjistä. Onkin olennaista kohdistaa somekampanjat aikaisempaa tarkemmin. Niille on myös asetettava konkreettiset tavoitteet, joiden täyttymistä arvioidaan järjestelmällisesti.

– Somen rooli on suuri ja yhä kasvava, mutta se yksistään ei riitä markkinointiin. Moni kuluttaja kokee jo some-yliannostusta. On tehtävä muutakin, ennen kaikkea näyttävä livenä ihmisten ilmoilla. Olemmekin panostamassa vahvasti tapahtumamarkkinointiin, Lundström kertoo.

 Kuluttajat antavat runsaasti palautetta Närpiön Vihanneksen tuotteista. Tavoitteena on vastata kaikkiin palautteisiin vuorokauden kuluessa. Juuri nyt pinnalla on erityisesti vihannesten pakkaaminen muoviin.

– Erittäin tärkeä ja monitahoinen aihe, jossa myös haluamme olla alamme kärjessä.

Katso myös juttu Närpiön Vihannes laajenee numerosta 10/2018.

nettiinPatrik ja Tommy Sigg 2 NärpiönVihannes2

Patrik ja Tommy Sigg tuottavat suippopaprikoita nyt läpi talven. Kuva: Närpiön Vihannes.

Maailman ensimmäiset talvikauden suippopaprikat Närpiöstä

Marraskuusta lähtien ruokakauppojen ainoat kotimaiset suippopaprikat tulevat Närpiön Vihannekselta. Ensimmäistä kertaa ympärivuotista viljelyä kokeilevat nyt viljelijäveljekset Patrik ja Tommy Sigg, jotka odottavat kiinnostuneina tulevan talven kokemuksia. Patrik Siggin mukaan hitaamman kasvuvauhdin ansiosta paprikasta tulee talvella hieman makeampaa kuin kesällä. Sen sijaan pituuskasvu voi aiheuttaa ongelmia. Talven sato-odotus on noin 20 000 pakkausta viikossa.

Patrik Sigg aloitti suippopaprikan kesäviljelyn kaksi vuotta sitten ja tuottaa yli puolet kaikesta kotimaisesta suippopaprikasta. Kaik­kiaan tuottajaosuuskunnassa on yhdeksän paprikanviljelijää, joiden tarhoilta tullee jatkossa lisää myös suippopaprikaa.

Aikaisemmat jutut