florencia

Merja "Melli" Lohisalo myy vintagen ja viikonloppukimpun lisäksi viherkasveja.

Teksti ja kuvat: Anu Pirhonen

Yrittäjä Merja Lohisalo laittoi kukkia ja vintagetuotteita myyvän yrityksensä konseptin uusiksi. Florencian tuote on viikonloppukimppu, jota on myynnissä yhteistyökumppaneillakin.

Kuin sattumaa, lahtelaisen Florencian Instagram-tili ja ohikulkumatkalla itse liike tulevat vastaan samalla viikolla. Yritys herättää heti mielenkiinnon.

Kolmen kimppa

Lahdessa sijaitsevassa Puodissa toimii kolme yrittäjää. Liikkeessä on myynnissä eettisiä, ekologisia ja kotimaisia vaatteita aikuisille ja lapsille, pienten tuottajien sisustustuotteita sekä Merja Lohisalon Florencia-yrityksen kukkia ja vintagevaatteita kuin myös huippumuodin helmiä. 

Lohisalon työura on matkailualalta, mutta kiinnostus toi vintagen ja kukkien pariin. Floristi-siskon kanssa Lohisalo pyöritti kukkakauppaa.

– Se oli perinteinen: myynnissä oli paljon ruukkukukkia ja leikkokukille oli kylmiö, Lohisalo muistelee. 

Sisko vaihtoi toiselle alalla ja Lohisalo jatkoi rakkaiden tuotteiden parissa. Lohisalolla oli yrityskumppanina myöhemminkin floristi, mutta näkemykset tulevaisuudesta eivät kohdanneet. Niinpä Lohisalo toimii nyt yksin.

– Perinteinen kukkakauppa on nähty, ainakin tällä erää. 

Viikonloppukimppu suunnitellaan tarkasti 

Puoti on toiminut konseptillaan ja nykyisessä liiketilassa kolme vuotta. Merja Lohisalo haudutteli marraskuussa alkanutta

ideaa vuoden: syntyi konsepti, jossa kukkia on myynnissä perjantaina ja lauantaina viikonloppukimpun nimellä. 

Tyyli on trendikäs, ajan henkeen rento ja luonnollinen, mutta harkittu. Instagram on toiminut, ja toimii edelleen ensiarvoisen tärkeänä inspiraation lähteenä varsinkin, kun muita vastaavanlaisia konsepteja ei juuri ole ollut Suomessa. 

Merja Lohisalo suunnittelee kimput huolellisesti yksityiskohtia ja värejä myöten etukäteen ennen leikkotilauksia. Joskus suunnittelu lähtee lajista, välillä inspiroivasta väristä. 

– En etsi tukkutarjonnasta sitä, mikä on tarjouksessa. Ha-
luan uniikkia ja erikoiseriä, yrittäjä selittää koko liikkeen filosofiaa. 

Konseptiajattelu mahdollistaa myös sellaisten värien käytön, jotka eivät ehkä olisi muuten asiakkaista – tai yrittäjästä – kiinnostavia.

– Järkytin itseäni ostamalla perinteistä elegans-neilikkaa, mutta niistä löytyy hyvin ajan trendivärejä, Lohisalo naurahtaa.  

Jouluna Lohisalo joutui pohtimaan, sopivatko asiakaskunnan tyyliin kävyt, mutta pari käpyä löysi kyllä paikkansa kimpuista.

Jouluna puolet tilatuista kimpuista oli viikonloppukimppuja. 

– Tuotteen maine oli jo hetkessä sellainen, että asiakkaat olivat valmiit tilaamaan kimpun tietämättä, mitä siinä olisi. Luottamuksen osoitus tuntuu hyvältä. 

Nyt keväällä kimppuihin tulee esimerkiksi erikoistulppaaneja, ja niitäkin vain pieninä ripauksina. 

– Perustulppaani on ihana, mutta ei sovellu tähän konseptiin, enkä myisi siitä tehtyä viikonloppukimppua. Joku asiakas sanoi, ettei halua tulppaania kimppuihin, sillä ne eivät kestä, joten haluan nostaa lajin arvostusta. 

Suunnittelu vie aikaa, mutta tekeminen on puolestaan sarjatyönä nopeaa, sillä kimppuvaihtoehtoja on tarjolla yksi. Jos yrittäjä haluaa tarjota toisen, vähän edullisemman kimpun, myynnissä on myös viikonloppukimpun ”pikkusisko”. 

– Tein hinnan suhteen kokeiluja. 17 euron kimppuja jäi eniten myymättä. Nyt hinnat ovat 20, 25 ja kallein 35 euroa.

Lohisalo kertoo erään asiakkaan kokeneen, ettei kimppu ole vain kimppu, vaan kaiken kauniin keskittymä, centerpiece.

Leikot saapuvat kaupalle torstaina illalla, ja Merja Lohisalo sitoo kimput samana iltana. Näin myynnissä on aina tuoretta kukkaa, sillä maanantaina kukkia ei enää myydä. 

– Tätä konseptia on mahdollista kasvattaa miettien, missä näitä marketkimppujen luksusversioita myydään.

Kimppuja myynnissä konseptiin sopivilla yrittäjillä

Tällä hetkellä Florencialla on Puodin lisäksi kolme yhteistyökumppania, joista kahdella on myynnissä kimppuja ja yhdellä viherkasveja.

– Ihanaa, että yhteistyökumppanit ovat myös itse tulleet kysymään yhteistyötä ja huomanneet  kukkien ja kasvien hyödyt.

Aina samalla tavalla kosteuspusseihin ja silkkinauhalla sidottuun silkkipaperiin pakatut kimput toimitetaan perjantaina niin, että ne on mahdollisimman helppo myydä. 

– En halua säikyttää yhteistyökumppaneita tai esimerkiksi vaatekaupan asiakkaita sillä, että kimppu tuntuu työläältä hoitaa.

Herkkuja kimppujen kaveriksi

Torin laidan TryffDelissä myydään yrittäjäpariskunnan kouluttamien koirien löytämistä tryffeleistä valmistettuja tuotteita. Parikymmenpaikkaisessa kahvilassa myynnissä olevat kimput toimivat samalla somisteena. Jaana Lamppu-Blickin oli helppo ottaa ne myyntiin, sillä ne miellyttivät yrittäjän esteettistä silmää.

TryffDelin kanssa syntyi jouluna kimppu, jossa oli mukana muutama käsin valmistettu suklaatryffeli.

– Tämä kukat ja suklaa -yhdistelmä on uniikkia ja paikallista. Toivoisimme, että laatuajattelua olisi enemmän, naiset sanovat.

TryffDelissä alkaa heti ystävänpäiväkimpun ideointi ja kuinka tryffdelin haluttu laskiaispulla yhdistyisi kukkiin – ehkäpä lahjakortilla. Myös yrityslahjat ja lahjapakkaukset muhivat mielessä.

Ajatusmaailma on yhtenäinen myös siinä, että yritysten valikoima saa olla rajattu, eikä kaikkia mahdollisia tuotteita tarvitse olla myynnissä.

Vaatekauppa valaa uskoa ja jakaa kuvia 

Yhteistyö tarjoaa yksin yrittävälle myös sparrausapua. Petit St Louis -yrityksen Heidi Kivinen on itsekin muuttanut konsep-

tiaan ja rohkaisi Lohisaloa suunnitelmissaan.  

Aikaisemmin farkkuliikkeenä toiminut, mutta liikehuoneiston paikanvaihdon jälkeen  lifestyleliikkeeksi konseptoidussa Petit St Louis -vaateliikkeessä on muun muassa lanseerattu Byredo-hajuvesiä Florencian kukkien avulla, järjestetty asiakasiltoja kukkasidontakurssin merkeissä sekä kukitettu liikkeen takapihalla järjestetyt elokuvafestarit.

– Myymme molemmat spesiaaleja tuotteita, joten tuotteet sopivat yhteen. Ei voi jäädä paikoilleen vain odottamaan asiakasta, eikä pelkkä kaupan pitäminen enää riitä, Kivinen sanoo.

Kivinen myös jakaa Florencian kimppukuvia yrityksensä Instagram-tilillä, jolloin Florencia saa näkyvyyttä. 

Ideat lähtevät lentoon pyytämättä vaateliikkeessäkin: pääkaupunkiseudulla verkko-ostoksia tehneiden toimitukset hoidetaan kotiovelle yrityksen kauppa-autolla, jonka kyydissä kulkisivat Florencian kimputkin. Kesäaikaan Lohisalo voisi ajaa pitkin Lahtea pyörällä ja toimittaa kimput kotiovelle sekä myydä kimppuja suoraan pyörän selästä.

– Asiakkaalle pitää tarjota elämyksiä, naiset summaavat.

Viherkasveilla energiaa 

Heidi Puusan ja Karim Refaeyn Horus-ravintolassa avajaisvalmistelut ovat vielä haastatteluhetkellä kesken. Matalan kynnyksen rennossa, kierrätyskalustein sisustetussa tilassa on epäsymmetrisesti niin isoja kuin pieniäkin viherkasveja Florencian nimilapuin varustettuina. Paljon matkustelleet yrittäjät haluavat luoda yhteisöllisen paikan, jossa on hyvä energia.

– Keittiön erottava seinävaate sai miettimään macrame-kurssien järjestämistä tähän tilaan, yrittäjät pohtivat yhdessä. 

Lahti-henki vahvana

Florenciaa ja sen tuotteita myyviä yrittäjiä yhdistää erittäin vahva halua tukea toisia paikallisia toimijoita ja kasvattaa Lahti-henkeä. Monia liiketiloja on ollut Lahdessa tyhjillään, mikä on vaikuttanut positiivisesti yhteishenkeen ja yritteliäisyyteen taistelemaan kivijalkayritysten puolesta. 

Florencian konsepti on vasta pari kuukautta vanha ja otettu hyvin vastaan, mutta sitä kehitetään koko ajan. Talventörröttäjiä on tarkoitus kokeilla talven kimpuissa. 

Entä itse kukkakaupat: ovatko ne sellaisia, että siellä ollaan töissä kuin kampaamoissa, jossa

asiakas tulee hakemaan kukat tietyltä myyjältä? Se on myös keksimättä, miten yhdistää kukkakauppa-alan voimat. 

– Vintagea ja kukkia yhdistävät käsityö: kumpikaan ei tule valmiina, sillä siinä missä kukkia pitää kauppakunnostaa, vintagevaatteita pitää kunnostaa ja silittää. Minulla on kädet täynnä tämän yhdistelmän kanssa. Jos laajennan konseptiani, minun pitää saada apukäsiä, Merja Lohisalo pohtii. 

Yrittäjä pääsee seuraamaan laajasti työssään eri alojen pinnalla olevia trendejä.

– Koko ajan pitää tarjota uniikkia ja kehittyä, ettei jämähdä. Odotan myös innolla, mitä muut tällä alalla keksivät. 

 

 

Florencia Oy

• Sijaistee Lahdessa Puoti-myymäläkonseptissa

• Mukana Puodissa kolme yrittäjää: Florencia (kukat ja vintage), Kukaneko (kotimaiset ja eettiset aikuisten vaatteet ja asusteet) ja Marakattimarssi (kotimaiset lastenvaatteet)

• Monista tuotteista myynnissä erikoissarjoja, jotka on teetetty Puodille, esim. Florencialle suunniteltu korttisarja

• Florencia myy viikonloppukimppua, joka on myynnissä perjantaina ja lauantaina

• Kimppuja myydään tällä hetkellä kahdessa ja viherkasveja yhdessä jälleenmyyntipaikassa

Aikaisemmat jutut