Vuoden elämys  syntyi hetkessäVuoden 2015 koeostajan kokemuksia on taas luettu toimituksessa tarkkaan. Elämyksellinen kukkaostos jää aina mieleen. Viime vuonna syvimmän muistijäljen jätti kukkakauppa Mehitähti Tampereella. Kiitos ja onneksi olkoon!

Teksti: Milla Tolonen
Kuva: Suvi Välimäki

– Ei oo totta! Upeaa! hihkuu Marika Vuorenmaa kuultuaan P&k Floristin Vuoden elämys -palkinnon myöntämisestä kukkakauppa Mehitähdelle. Käytännössä kiitos kuuluu Vuorenmaalle, sillä hän pitää kukkakauppaansa yksin, ja palveli koeostajaa mieleenpainuvalla tavalla kesällä 2015.

Koeostaja vakuuttui. Vuoden elämys alkoi jo Mehitähden nettisivuilta, joiden ääressä koeostaja huokaili ihastuksesta sivujen visuaalisen ilmeen ja ammattimaisen palveluasenteen vuoksi. Puhelinsoitto tilauksen tekemiseksi oli koeostajalle erityisen merkityksellinen.
Koeostaja kuvailee kesäistä puhelua jälkeenpäin näin: ”Myyjän aitous ja aidon tuntuinen innostus oli harvinainen kokemus, etenkin kun kyse oli muutaman minuutin puhelusta, ei edes kasvokkain tapaamisesta kaupassa. Eikä tuotekaan ollut viidenkympin kimppua kummempi, mutta kauppias sai sen kuulostamaan juuri sillä hetkellä maailman tärkeimmältä asialta. Ja miten hän kuvaili niitä kukkiansa, tuntuu ihan epätodelliselta nyt. Silti muistan sen puhelun edelleen näin yksityiskohtaisesti, kyllä tosiaan oli vuoden elämys!”

Eläytymällä asiakkaan maailmaan. Marika Vuorenmaa on liikuttunut koeostajan sanoista ja kertoo ajatuksiaan asiakaskohtaamisen onnistumisen perusteista.
– Kunnioitan asiakkaitani ja kuuntelen jokaista aidosti siinä hetkessä. Eläydyn asiakkaan tilanteeseen ja visualisoin kukkien käyttötilanteen mielessäni. Haen puheesta pieniä sävyjä ja vihjeitä, kuinka voin ratkaista hänen toiveensa kukista juuri käsillä olevaan tilanteeseen. Tämä voi kuulostaa suurelliselta, mutta minulla on aito auttamisen halu, se on osa persoonaani, Vuorenmaa kertoo ystävällisellä äänellään.

Kukkakaupan todellisuus nopeasti tutuksi. Vuoden elämyksen tarjoaja on tutkintotodistusta vaille valmis floristi. -Aikuisiällä floristiksi opiskelleella Vuorenmaalla on aikaisempaa kokemusta henkilöstöhallinnosta, tuotekehityksestä ja designista Nokia Oyj:n palveluksessa. Melko hyvä yhdistelmä ekonomin koulutuksen käyneelle nykyiselle kukkakauppiaalle!
Ihanteelliselta kuulostavasta taustasta huolimatta taloudellinen yhtälö ei kahden kukkakauppiasvuoden jälkeen ole häävi.
– Mietin koko ajan, miten kukkakauppani konsepti voisi olla taloudellisesti nykyistä kannattavampi. En näe itseäni kymmenen vuoden kuluttua tavallisena kukkakauppiaana, taloudelliseen puoleen täytyy löytyä joku toinen ratkaisu.

Mehitähti elää tässä ajassa. Kukkakauppa Mehitähti on viestinnällään ja tuotteillaan nykyaikainen kukkakauppa. Nettisivut kertovat oleellisen yrityksestä, sosiaalisen median kanavat Facebook ja Instagram mahdollistavat yhteydenpidon asiakkaisiin. Pinterestiä Vuorenmaa käyttää oman ammatillisen inspiraation lähteenä sekä työvälineenä asiakkaiden kanssa.
– Erityisesti morsianten kanssa voimme keskustella salaisten taulujen välityksellä tulevista häistä lisäämällä puolin ja toisin morsiamen ajatuksiin sopivia kuvia.

Luonnollinen tyyli ominta. Ainiin, se kimppu. Se oli Marika Vuorenmaan rakastaman luonnollisen tyylin kimppu, johon Matti, 94-v, tykästyi erityisesti.
Luonnollinen kimppu johdattelee meidät Vuorenmaan lapsuuden kesiin, jolloin hän poimi päivittäin tuoreita kukkia huoneensa pöydälle. Yksi tuota lajia, toinen toista. Serkkutyttö muistaa myös leikkineensä Marikan kanssa kukkakauppaa, jolloin Marika oli aina kauppiaan roolissa. Leikistä on tullut todellisuutta ja tarina jatkuu.

Lue juttu: Kiitoskukat suvun vanhimmalle 14B/2015

Aikaisemmat jutut